Antonov - 124 na letišti v Brně (archív OVD)
Obrázek x z y
6.10.2011
Jednání příslušníků vojenské dopravy šestnácti členských států Aliance, kterému předsedali zástupci koordinačního střediska strategické letecké dopravy NATO a zástupci agentury NAMSA, se uskutečnilo v Praze od 5. do 6. října 2011.
„Nedostatek strategických leteckých přepravních kapacit je celosvětovým problémem,“ řekl plukovník Martin Štochl, náčelník odboru vojenské dopravy Velitelství sil podpory Armády ČR.
Agentura NAMSA, která zajišťuje partnerským zemím NATO a jejím jednotkám v zahraničních operacích logistickou podporu, uzavřela jménem členských zemí NATO smlouvu se společností SALIS GmbH (Strategic Air Lift Interim Solution). Jedná se o sdružení dvou leteckých společností Volga Dnepr Airlines a Antonov Design Bureau, které zajišťují členským zemím strategickou leteckou přepravu zejména těžké techniky a nadrozměrného nákladu, a to prostřednictvím obřích transportních letounů typu Antonov-124. Každodenní činnost projektu koordinuje mezinárodní vojenská organizace SALCC (Strategic Air Lift Coordination Cell). Členské země NATO, včetně České republiky, využívají projektu především k zásobování jednotek v Afghánistánu, ale i v dalších destinací. Hlavní výhodou této smlouvy je, že garantuje účastníkům projektu trvalou dostupnost až šesti letounů AN-124.
V roce 2010 nalétala letadla projektu SALIS více než tři tisíce letových hodin, během nichž přepravila více jak 17 000 tun. Česká republika využívá přibližně 60 letových hodin ročně.
„Bez této spolupráce bychom se neobešli. Do konce roku například přepravíme prostřednictvím letadla Antonov z Afghánistánu tři české vrtulníky Mi-171Š z jednotky, která působila blízko Kábulu a nyní v ISAF končí," vysvětlil plukovník Martin Štochl. „To, že se zasedání koná u nás, dokazuje, že Česká republika je členskými zeměmi vnímána jako spolehlivý a důvěryhodný partner.“
Cílem jednání bylo vytvořit takový plán přepravy a využití letounů, který povede v následujícím období k zajištění optimalizace a efektivnosti letů, a tím k finanční úspoře. Nejdiskutovanějším tématem bylo pochopitelně finanční krytí přepravy a také požadavky na cenové zvýhodnění pro klienty. Rovněž velmi cenné pro všechny zúčastněné strany byly zkušenosti, jež získali operátoři letounů. Ty umožní, aby se předešlo nedostatkům a případných problémům. Účastníci byli rovněž informováni o konkrétních technických vylepšeních letadel, která se používají.