Vyprošťovací pásové vozidlo VPV
Vyprošťovací pásové vozidlo (VPV) bylo vyvinuto v 80.letech ve Výzkumném vývojovém ústavu ZŤS v Martině a od roku 1984 bylo vyráběno v ZŤS š.p. Detva. Jedná se o speciální obojživelné pancéřované vozidlo postavené na upraveném podvozku BVP, vyznačující se vysokou manévrovostí a dobrou průchodivostí v terénu.
Základní charakteristika:
Vyprošťovací pásové vozidlo je určeno k vyprošťování (při použití namontované radlice jako opory) a odsunu poškozené nebo uvázlé obrněné techniky do 15 000 kg zpravidla mechanizovaných jednotek (při použití speciálních závěsů pro vlečení obrněné techniky podle příslušného typu). Osádka je díky technické výbavě vozidla schopna poskytnout pomoc při provádění oprav obrněné techniky v polních podmínkách s využitím víceúčelových zařízení vozidla.
VPV je pásové pancéřované vozidlo s vysokou manévrovací schopností, schopné plavby. Je vybaveno jeřábem, navijákem a další vyprošťovací a opravárenskou výstrojí a příslušenstvím.
Vozidlo umožňuje vyprošťování zapadlé, zavalené a převrácené techniky, evakuaci poškozené techniky, provádění technické pomoci, přípravných prací a běžných oprav v polních podmínkách.
Řidičský prostor odpovídá řidičskému prostoru OT-90, sedačka za řidičem je určena pro třetího člena osádky, motorový prostor odpovídá motorovému prostoru OT-90, navíc je v něm umístěna pohonná a ovládací část navijáku Velitelský prostor je ve středu vozidla (na místě bojového prostoru u OT-90) a jsou v něm umístěny: sedačka velitele, pozorovací přístroje velitele, rádiová stanice, přístroj hovorového zařízení, ukládací buben navijáku a další. Dílensko-nákladový prostor je v zadní části vozidla, slouží pro případnou přepravu osob a pro umístění vezené výstroje potřebné pro technickou činnost.
Mezi speciální vybavení patří naviják s tažnými kladkami a ukládacím bubnem o tažné síle 125 kN (při použítí kladkostroje 240 kN, při použití dvou kladkostrojů 345 kN); hydraulicky ovládaná radlice s kotvící sílou až 345 kN; otočný výložníkový jeřáb o nosnosti 6500 kg; obloukové svářecí a řezací zařízení s maximálním proudem 300 A. Technické prostředky VPV i samotného vozidla lze využít zejména při uvolňování zatarasených komunikací. VPV je uzpůsobeno také k železniční a letecké přepravě. Osádku (3) vozidla tvoří velitel vozidla - jeřábník, řidič - svářeč - vazač a příslušník jednotky technického zabezpečení. Ve vozidle je povoleno kromě obsluhy přepravovat další dvě osoby a osádku poškozeného, popř. vlečeného vozidla. Vozidlo je účelově členěno na prostor motorový, řidičský, velitelský a dílensko-nákladový. Pro bezprostřední ochranu je vozidlo vyzbrojeno 7,62mm lafetovaným kulometem PKT obsluhovaným vně vozidla z příklopu velitele.
Základní takticko - technická data:
Osádka: 3 osoby
Bojová hmotnost: 14 300 ± 2% kg
Maximální přípojná hmotnost: 15 000 kg
Celková délka: 7 130 mm
Celková šířka: 2 940 mm
Celková výška: 2 290 mm
Celková výška s kulometem a výstražným světlem: 2 350 mm
Maximální výška s jeřábem s otočným nástavcem v pracovní poloze: 6 110 mm
Motor
- Typ: UTD-20, čtyřdobý, kapalinou chlazený, vznětový
- Počet válců: 6 do V
- Objem válců: 15 900 cm3
- Výkon motoru: 220 kW při 2 600 ot/min
Maximální rychlost na silnici: 60 km/h
Maximální rychlost při vlečení: 20 km/h
Rychlost v terénu: 40 km/h
Jízdní dosah po silnici: 550 – 600 km, 300 - 350 km při vlečení
Maximální rychlost při plavbě vpřed: min. 7 km/h
Maximální rychlost při plavbě vzad: asi 2 km/h
Průměrná spotřeba paliva: 92 - 100 l/100 km
Nástavba a další vybavení:
- Naviják s tažnými kladkami a ukládacím bubnem
- Tažná síla - přímý tah: 125 kN
- Tažná síla – s jedním kladkostrojem: 240 kN
- Tažná síla – s dvěma kladkostroji: 345 kN
- Pracovní délka lana: 120 m
- Průměr lana: 19 mm
Radlice, pohon hydraulickými válci
- Maximální zahloubení: 0,2 m
- Maximální kotvicí sila: až 345 kN (podle druhu zeminy)
Jeřáb otočný výložníkový kyvný
- Maximální nosnost: základní výložník, vyložení od osy otáčení až 1,45 m při zdvihové výšce háku 3,2 m - 6 500 kg
- Maximální nosnost: nástavec, vyložení od osy otáčení až 2,9 m při zdvihové výšce háku 4,5 m - 2 500 kg
- Vyložení minimální: 1,1 m
- Vyložení maximální: 4,6 m
Výbava pro vlečení:
- Radiostanice - R-123M
- Přenosná radiostanice - PR-22 (nebo VXW 10) 2ks