Tatra 815-7 PRAM

Slouží k přepravě ukotveného minometu vz. 82 PRAM-L (resp. jeho tažení), jeho obsluhy, munice a materiálu. Je určen pro mechanizované jednotky AČR. Patří do kategorie vojenská bojová vozidla - kolové speciální vozidlo.

Základní charakteristika:

Vozidlo Tatra 815-7 PRAM je zkonstruováno na podvozku Tatra 815-7T3RC1 8x8.1R Armoured Double Cab.

Jedná se o náhradu obdobně koncipovaných automobilů V3S M1 ZČ a V3S M2 ZČ provozovaných u minometných baterií mechanizovaných praporů 4. brigády rychlého nasazení a 7. mechanizované brigády.

K jejich pořízení a následné obměně došlo poté, co se při zkouškách prototypu Tatra 810 PRAM ukázaly jeho nedostatky (přetěžování přední nápravy a z toho plynoucí zkrácení životnosti některých komponentů).

Čtyřnápravové vozy Tatra Tatra 815-7 PRAM jsou vybaveny pancéřovanou čtyřdveřovou kabinou. Pancéřované kabiny nových tater poskytují posádkám vysokou balistickou i protiminovou ochranu certifikovanou dle standardů NATO na úrovni Level 2a/b s možností navýšení ochrany až na stupeň Level 3a/b. Pancéřované kabiny se na vozidla montují přímo v kopřivnické automobilce a se standardním nepancéřovaným provedením kabin vozidel řady Force sdílejí interiérové prvky.

Posádka vozu má také k dispozici speciální sedadla, která ji chrání před účinky výbuchu pod vozidlem. Ve střeše kabiny je otvor opatřený poklopem a lafetací, která umožňuje instalaci různých palných zbraní.

Minomet PRAM-L je u nových vozidel řady Force převážen na korbě společně se zásobou munice, k manipulaci s ním i municí slouží hydraulická rampa na zádi vozu. Minomet však může být přepravován i ve vleku za vozidlem na speciálním podvozku.

Základní takticko-technická data:

  • Osádka: 5 osob - velitel minometného družstva, mířič, nabíječ, řidič (C+E) a strojník EC 
  • Pohotovostní hmotnost: 18 650 kg
  • Celková hmotnost: 38 000 kg
  • Celková délka: 10 240 mm
  • Celková šířka: 2 550 mm
  • Celková výška: 3 3901 mm
  • Světlá výška: 410 mm
  • Rozvor: 2 150 mm - 3 010 mm - 1 450 mm,
  • Rozchod: 2 080/2 070 mm - přední nápravy
                    2 090/2 080 mm - zadní nápravy
  • Motor: Tatra T3C-928-90 - vznětový, vidlicový, vzduchem chlazený, s přímým vstřikem paliva,
                přeplňovaný, s chlazením plnicího vzduchu, splňující limity exhalací EURO 3,
                počet válců: 8
                vrtání: 120 mm
                zdvih: 140 m
                objem válců: 12 667 cm³ 
                maximální točivý moment: 2 100 Nm při 1000 ot/min
                maximální výkon: 300 kW při 1 800 ot/min
  • Převodovka: Tatra 14 TS 210L

                     počet rychlostí (vpřed+vzad): 14+2
                     poloautomatické řazení převodových stupňů NORGREN s možností volby režimu řazen

  • Spojka: MFZ 1x430 - jednolamelová s průměrem 430 mm s membránovou pružinou, ovládání hydraulické se vzduchovým posilovačem
  • Objem palivových nádrží: 420 l
  • Rychlost na silnici: 85 km/h
  • Jízdní dosah po silnici: 700 km
  • Nájezdový úhel:
                                
     přední: 41°
                                zadní: 35°
                                svah: 27°
  • Překročivost: 2,0 m
  • Výstupnost: 0,5 m
  • Brodivost: 1,22 m
  • Nástavba: valníková plošina se zvedacím čelem Dhollandia DH-LM