Automobilní jeřáb AD-20

Automobilní jeřáb AD-20 je určený pro stavební a montážní práce i v těžkém terénu. V základním provedeni je postaven na podvozku TATRA 815 s třídílným teleskopickým výložníkem a příhradovým nástavcem.

Základní charakteristika:

Pro potřeby AČR je dále vybaven vyprošťovacím navijákem o tahu v laně 10 t, speciálním závěsem na kontejnery Z20LRT a další výbavou podle schválených technických podmínek TP-CD.AD20-2000.

Jako strojový spodek vozidla AD–20 je použit podvozek T815 P 14 20 208 6x6 a na podvozku je namontována jeřábová nástavba.

Motor je společný jak pro jeřábové funkce, tak i pro jízdu vozu. Odlišnost v převodovém ústrojí spočívá v tom, že na přední část předlohového hřídele je připojen hydrostatický převod pro zabezpečení jeřábové nástavby.

Pohon jeřábových funkcí je dieselhydraulický. Přenos energie je hydrostatický. Zdrojem tlakové kapaliny je dvojitý zubový hydrogenerátor.

Jeřábová nástavba je uložena na kuličkové dráze pomocí točnice jeřábu. Výložník je plnostěnný, čtyřdílný, teleskopický. Jeden díl je základní a tři jsou výsuvné.

Jeřáb je vybaven elektronickým zabezpečovacím zařízením.

Automobilní jeřáb AD-20 se používá i u integrovaného záchranného systému, např. v hasičském sboru.

Základní takticko-technická data:

  • Délka s výložníkem - vzadu: 10 530 mm
  • Šířka: 2 500 mm
  • Výška: 3 880 mm
  • Celková hmotnost: 24 560 kg
  • Max. přípojná hmotnost: 18 000 kg
  • Max. rychlost jízdy samostatného vozidla: 70 km/h-1

Nosnost jeřábu:

  • Zákl. výložník vyložení 3,2 m
  • Podpěry: 20 000 kg
  • Plně vysunutý výložník,vyložení háku: 9,8 m
  • Podpěry: 3 000 kg
  • Plně vysunutý výložník,vztyčený otočný nástavec, vyložení háku: 7,0 m
  • Podpěry: 1 800 kg
  • Pracovní rozsah jeřábu: 270 º
  • Rychlost pohybu otoče: 2,3 ot/min
  • Délka vyložení výložníku ( od – do): 7,8 až 27,8 m