Vyprošťovací vozidlo na podvozku Tatra T-815-7 V 8x8

Vozidlo s nástavbou polského výrobce PS Szcesniak je určeno k vyprošťovacím činnostem, odsunům a evakuacím poškozené kolové obrněné techniky, především typové řady Pandur II CZ zavedené do výzbroje AČR.

Základní charakteristika vozidla:

Vozidlo může kromě odsunů kolové obrněné techniky Pandur II CZ provádět odsun (na tažné tyči, nebo v podvěsu na zadní evakuační vidlici) vozidel řady LOV Iveco a Dingo 2, dále Tatra T-815, Tatra T-815-7 a Tatra T-810.

V kombinaci s dílenskými vozidly Tatra T-815-7-D 8x8 je určeno také k asistenci při údržbě a opravách hlavně v polních podmínkách. Vozidlo je také na základě požadavků armády vybaveno již zavedenou pancéřovanou kabinou, která je používaná například u vozidel T-815 PRAM.

Je plně interoperabilní s obdobnými prostředky aliančních armád.

Vozidlo se vyznačuje vysokou manévrovatelností a průchodivostí v těžkých terénních podmínkách.

Skládá se ze strojového spodku a speciální nástavby, která je namontována na pomocném rámu. Speciální nástavba je umístěna na strojovém spodku TATRA T-815-7M3RC4-371 8x8.1R.

Manipulaci s opravovanou případně vyprošťovanou výzbrojí a technikou lze provést nakládacím jeřábem HMF 8520-OK2. Ten je využitelný rovněž k provedení ložných prací při manipulaci s materiálem.

Vyprošťovací výbava vozidla zabezpečuje provedení vyprošťovacích prací až do stupně těžkého zapadnutí s využitím hlavního navijáku Forcematic H400 a pomocného vyprošťovacího navijáku Sepmatic H60.

Vojenský technický ústav, s.p. předal na konci roku 2018 Armádě České republiky první ze současných pěti kusů těchto vyprošťovacích vozidel. Disponují jimi tak útvary v Klatovech, Žatci, Táboře, Jindřichově Hradci a Vyškově.

Základní technické údaje:

Motor:

  • Cummins ISXe 600 30, vznětový, kapalinou chlazený šestiválec
  • zdvihový objem 14 900 cm3
  • palivo - motorová nafta NM-54, možnost provozu na jednotné palivo F-34
  • éterový start
  • palivový filtr s ohřevem
Spojka:
  • hydrodynamický měnič momentu je integrován v přední části automatické převodovky
Spojovací hřídel:
  • kardanová hřídel spojující převodovku s přídavnou převodovkou
Převodovka:
  • typ Allison 4700 SP
  • automatická 7 stupňová
  • integrovaný hydraulický retardér
  • ovládaná pákovým voličem vedle sedačky řidiče
  • integrované olejové filtry
  • chlazení trubkovým výměníkem napojeným na chladící okruh motoru
  • dva pomocné pohony na skříni převodovky pro pohon zařízení na nástavbě
Přídavná převodovka:
  • typ TATRA 2.30 TRS 0,964/2,048
  • dvoustupňová s řazením elektropneumaticky za klidu vozidla
  • ovládání želva/zajíc z kabiny vozidla
Parametry pohyblivosti:
  • maximální rychlost vozidla: 105 km/h (omezovač na 85 km/h)
  • minimální rychlost vozidla: 2,9 km/h (při otáčkách motoru 1200 min)
  • stoupavost vozidla do 30 stupňů (pro celkovou hmotnost 38 000 kg)
  • jízdní dosah min. (silnice/terén): 500 km (při běžném silničním provozu na základní nádrž a celkové hmotnosti)
Parametry průjezdnosti:
  • boční náklon: do 22 st. statický
  • výstupnost: max. 450 mm
  • překročivost zákopu: max. 2000 mm
  • brodivost: max. 1200 mm - mělký brod, max. 1500 mm - hluboký brod
  • nájezdové úhly přední/zadní: min15/25 stupňů
Rozměrové parametry vozidla:
  • dálka: 11 915 mm
  • šířka: 2 550 mm
  • výška: 3 850 mm
  • světlá výška: 410 mm
Hmotnostní parametry:
  • celková hmotnost: 38 000 kg
  • maximální technicky přípustná celková hmotnost: 46 000 kg