W-3A SOKOL

Autor: Miroslav Šindelář

Dvoumotorový turbohřídelový víceúčelový vrtulník W-3A SOKOL konstrukčně vychází z vrtulníku Mil Mi-2 HOPLITE. Přesto se zásadně odlišuje zejména svými většími rozměry a lepší konstrukční pevností.

Základní charakteristika:

První prototyp vzlétl 16. listopadu 1979, druhý prototyp se zásadními konstrukčními vylepšeními 6. května 1982. Výroba byla zahájena v roce 1985. Vrtulník je určen k přepravě maximálně 12 osob nebo materiálu o hmotnosti do 2200 kg a pro leteckou pátrací záchrannou službu (SAR).

Vrtulník je vybaven novým čtyřlistým hlavním rotorem s tlumičem vibrací. Vnitřní nádrže pojmou až 1700 litrů paliva. Instalovat lze rovněž přídavné nádrže o celkovém objemu 1100 litrů. Sedačky jsou uspořádány po třech ve čtyřech řadách. Kabina je opatřena dvěma postranními dveřmi. Vrtulník má moderní avionické vybavení, umožňující jeho použití za všech povětrnostních podmínek ve dne i v noci. Vrtulník se velmi osvědčil při katastrofálních záplavách na Moravě v roce 1997.

Základní takticko-technická data:

  • Maximální rychlost: 270 km/h
  • Cestovní rychlost: 235 km/h
  • Dolet (s maximální zásobou paliva): 1225 km
  • Praktický dostup: 4650 m
  • Stoupavost u země: 9,1 m/s
  • Únosnost: 2200 kg
  • Hmotnost prázdného vrtulníku: 3 300 kg
  • Normální vzletová hmotnost: 6 400 kg
  • Typ motoru: 2 x WSK-PZL Rzeszów TWD-10W
  • Tah motoru: 2 x 671 kW
  • Délka trupu: 14,21 m
  • Výška: 4,12 m
  • Průměr nosného rotoru: 15,2 m