Mil Mi-17
Střední víceúčelový dvoumotorový turbohřídelový vrtulník Mi-17 je klasického uspořádání s pětilistým nosným a třílistým vyrovnávacím rotorem, určený zejména k přepravě osob.
Základní charakteristika:
Je zdokonalenou verzí typu Mi-8. Pohon zabezpečují motory TV3-117MT o výkonu 2 x 1 435 kW. Od Mi-8 se odlišuje některými charakteristickými znaky - třílistý vyrovnávací rotor je na levé straně ocasního nosníku, vstupní otvory motorů mají deflektory pro separaci pevných částic ve vzduchu (písek, prach atd.). Je vybaven vynikajícím navigačním a informačním systémem a moderními spojovacími prostředky, které umožňují bezpečnou přepravu osob i za velmi nepříznivých povětrnostních podmínek jak ve dne, tak i v noci.
Konstrukce draku, přepravní možnosti a vybavení Mi-17 je v hlavních rysech shodné s typem Mi-8. Základní verze Mi-17 (kódové označení NATO HIP-H) je využívána pro vojenské, policejní i civilní účely.
Je vybaven účinnými prostředky ochrany proti PLŘS s infračervenou naváděcí soustavou. Pilotní kabina je třímístná. Nákladová kabina o délce 5,34 m, šířce 2,32 m a výšce 1,8 m je po levé přední části trupu opatřena posuvnými rozměrnými dveřmi, v zádi dvoukřídlými nákladovými dveřmi.
Má tříkolový nezatahovatelný podvozek s dvojitou montáží pneumatik na příďové noze. Na bocích trupu jsou závěsníky pro dvě přídavné palivové nádrže o celkovém objemu 1830 litrů.
Základní takticko-technická data:
- Maximální rychlost: 250 km/h
- Cestovní rychlost: 225 km/h
- Dolet (s 25 cestujícími): 500 km
- Taktický dolet: 350 km
- Maximální přeletová vzdálenost: 930 km
- Praktický dostup: 4500 m
- Stoupavost u země: 4,5 m/s
- Únosnost: 4000 kg
- Hmotnost prázdného vrtulníku: 7055 kg
- Maximální vzletová hmotnost: 13 000 kg
- Délka s otáčejícími se rotory: 25,35 m
- Délka trupu: 18,22 m
- Výška: 4,75 m
- Průměr nosného rotoru: 21,29 m
- Průměr vyrovnávacího rotoru: 3,91 m
Mi-171Š
Vrtulník Mi-171Š je nejmodernější modifikací vrtulníku Mi-8/Mi, jejž vyrábí závod v Ulan-Ude poblíž Bajkalského jezera.
Tento typ se vyznačuje použitím výkonných motorů TV3-117VM s vylepšenými charakteristikami při provozu ve velkých výškách nebo v prostředí s vysokou teplotou vzduchu.
Ve zcela nově řešené zádi se nachází hydraulicky sklopná nájezdová rampa, která umožňuje rychleji i bezpečněji nakládat nebo vykládat materiál než původní nájezdové můstky.
Přístup do nákladové kabiny zlepšují rozšířené dveře na pravém boku. Vrtulník má modernější přístrojové vybavení, šest vnějších závěsníků pro celou škálu výzbroje, pancéřování pilotní kabiny i důležitých agregátů a další vylepšení. Ta umožňují, aby fungoval nejen při klasické přepravě nákladů nebo vojáků, ale i při aeromobilních operacích na bojišti, kdy může podvěšenou výzbrojí i pohyblivými kulomety umlčovat protivníka v místě vysazení.
Vzhledem ke schopnosti nést i protitankové řízené střely nebo neřízené rakety může ničit obrněnou techniku, polní opevnění i plošné cíle. S podobným využitím AČR nepočítá, stroje však mají zmíněné boční závěsníky a nesou pouze přídavné palivové nádrže, což umožňuje prodloužit dobu letu až na šest hodin.