L-410
L-410 je prvním typem letounu vyrobeným v podniku LET Kunovice. Svůj první let uskutečnil 16. dubna 1969. Celkem bylo vyrobeno 1100 letounů, které byly vyvezeny do mnoha států světa.
Základní charakteristika:
Dvoumotorový turbovrtulový dopravní letoun L-410T Turbolet je určený k přepravě osob a nákladů na krátké vzdálenosti, který může operovat i z neupravené přistávací dráhy. Víceúčelová verze letounu L-410UVP má shodné charakteristiky jako L-410T. Má větší rozpětí křídel i plochu svislé stabilizační plochy a zdokonalený řídicí systém. Je poháněn motory M601B. Umožňuje variabilní uspořádání vnitřního prostoru.
Koncem roku 1985 byla uvedena do provozu zdokonalená víceúčelová verze letounu L-410UVP-E, poháněná motory M601E a osazená účinnějšími pětilistými vrtulemi. Zdokonalení této upravené základní verze byla zaměřena zejména na ekonomičnost provozu a další úpravy řídicího systému.
Výrazné změny byly realizovány na elektronickém a přístrojovém vybavení. Požadavek mnoha uživatelů na zvýšení doletu byl řešen instalací přídavných nádrží na koncích křídel. Vnitřní nádrže pojmou až 1300 litrů paliva.
Speciálně upravená verze letounu L-410FG je určena pro plnění fotogrammetrických úkolů a vzdušné pozorování. Má konstrukčně upravenou příď a uvnitř je vybavena fotografickými a měřicími přístroji.
Základní takticko-technická data:
- Taktický dolet (s maximální zásobou paliva): 1380 km
- Taktický dolet (s maximálním užitečným zatížením): 546 km
- Maximální rychlost: 357 km/h
- Cestovní rychlost (ve výšce 4200 m): 380 km/h
- Ekonomická cestovní rychlost (ve výšce 4200 m): 365 km/h
- Praktický dostup: 6320 m
- Maximální stoupavost: 444 m/min
- Maximální vzletová hmotnost: 6400 kg
- Hmotnost prázdného letounu: 3985 kg
- Maximální užitečné zatížení: 1650 kg
- Typ motorů: 2xTurbolet (Walter) M601E
- Maximální tah motorů: 2x559 kW
- Rozpětí křídel (včetně palivových nádrží): 19,98 m
- Délka: 14,42 m
- Výška: 5,83 m
- Osádka: 3




