Pilot letounu: „Gripen je nesrovnatelný stroj.“
Podplukovník Michael Borůvka je jedním ze dvou instruktorů, kteří budou v následujících měsících školit české piloty na nových letounech Jas-39 Gripen. Spolu s Petrem Mikulenkou včera hostům na čáslavské základně předvedli několik ukázkových přeletů. Borůvka si nový stroj nesmírně pochvaluje.
Jakou rychlostí se vaše stroje pohybovaly?
Při dnešních ukázkách jsme se pohybovali rychlostí mezi 320 a 950 kilometry za hodinu.
Jak daleko jste se dostali od letiště?
Byl to kousek, jenom asi šest kilometrů (úsměv).
Je to zážitek přistát na domovské základně?
Ano, je to velice příjemné. Je to kombinace zkušeností z Čech a ze Švédska. Je příjemné si to odzkoušet
Posledním typem stroje, na kterém jste létal, byl Mig-21. Jaká je to změna – letět teď na gripenu?
Je to absolutní změna. Od systému řízení letadla po systémy elektronické, až po výhled z kabiny. Je to prostě jiné ve všech kategoriích. Gripen je nesrovnatelý s letounem Mig -21.
Za jak dlouho si myslíte, že standardní řadový pilot je schopen se připravit na plnění úkolů operačního nasazení?
Ve švédských podmínkách trvá přeškolení pilotů rok. My se pokusíme udělat toto přeškolení o něco kratší, protože nebudeme plnit všechny úkoly tak, jak vyžaduje naše velení. Počítáme, že do půl roku od zahájení výcviku bude náš pilot schopen být operačně nasazen.
Vnímal jste v poslední době kritiku, která se okolo gripenů vyskytovala?
Vnímal. Jako odborník na to ale reaguji tak, že je to momentální aféra, která se vytvořila kolem letadel a s letadly to nesouvisí. Letadla jsou to perfektní a to nejlepší, co je dnes v Evropě k mání.
Kolik celkově bude vyškoleno českých pilotů?
V kontraktu je uvedeno 21 pilotů. Česká strana si ale bude v průběhu deseti let pronájmu stíhaček doškolovat další piloty podle potřeby.