Bojový letoun L-159 ALCA

Vzdušné síly Armády České republiky disponují 24 letouny L-159 ALCA (Advanced Light Combat Aircraft). Jedná se jednomístné (16 kusů) a dvoumístné (8 kusů) lehké víceúčelové bojové stroje, které jsou určené především k podpoře pozemních vojsk, k vedení průzkumu a v omezené míře i ke vzdušnému boji.

První jednomístné verze armáda převzala na konci roku 2000. Čtyři kusy v dvoumístném provedení pak výrobce Aero Vodochody dodal v roce 2007.

Hned od začátku zavedení letounů do výzbroje se čeští piloti a pozemní personál s letouny také účastnili spojeneckých cvičení mimo území České republiky, kde byla prokázána kompatibilita s dalšími spojeneckými letouny a standardizovaným pozemním zabezpečením. Již v září 2003 se dva letouny L-159 účastnily cvičení NATO AIR MEET 2003 v Polsku.

Následovala nepřetržitá řada účasti letounů na cvičeních a výcviku jak v České republice, tak v zahraničí. Zde jsou názvy některých akcí: CLEAN HUNTER 2004 v ČR, NATO AIR MEET 2005 v Norsku, GRIM CAMPAIGNER 2005 v ČR, BRILLIANT ARROW 2006 v Německu, TACTICAL LEADERSHIP PROGRAMME 2006 v Belgii, NORTH ARROW 2006 ve Švédsku, SPOTTERS DAY 2007 v Belgii, STRONG CAMPAIGNER 2007 v ČR a nebo FLYING RHINO, které se později přejmenovalo na AMPLE STRIKE.

Od roku 2007 zpravidla jednou měsíčně přilétají dva letouny L-159 ALCA z 21. základny taktického letectva v Čáslavi na litevské letiště Šiauliai, kde plní úkoly navedení a vizuální identifikace cíle. V Litvě se účastní pravidelného spojeneckého cvičení BALITC EYE, jehož prvotním úkolem je výcvik letovodů a operátorů Střediska řízení a uvědomování.

Základní charakteristika :

Letoun je poháněn proudovým motorem AlliedSignal/ITEC F124-GA-100 o maximálním tahu 28 kN. Osm vnitřních nádrží (šest trupových, dvě na koncích křídel) pojmou téměř 2000 litrů paliva. Další čtyři přídavné palivové nádrže (dvě po 525 l a dvě po 350 l) lze umístit na podkřídelní závěsníky.

Pilot letounu sedí v lehce pancéřované pilotní kabině na vystřelovací sedačce VS-2B s možností katapultáže v nulové výšce při nulové rychlosti. K dispozici má velice moderní přístrojové a navigační prostředky, například inerciální navigační zařízení se zabudovaným přijímačem družicového navigačního systému GPS. Letové údaje jsou zobrazovány na čelním průhledovém displeji HUD (Head-Up Display) typu FV-3000 a na dvojici obrazovek z tekutých krystalů, umístěných na přístrojové desce. Ke komunikaci slouží dvojice palubních radiostanic Collins ARC-182.

K vlastní ochraně letounu je použit výstražný radiolokační přijímač Sky Guardian 200 a zařízení pasivních rušičů Vinten Vicon 78. V přídi letounu je umístěn italský víceúčelový impulzní dopplerovský radar FIAR Grifo L.

Veškerá výzbroj letounu je umístěná na jednom podtrupovém a šesti podkřídelních závěsnících. Letoun lze vyzbrojit širokou škálou zbraní od klasických pum a raketových bloků až po řízené protizemní i protiletadlové řízené střely a podle potřeb vybavit speciálním zařízením k vedení vzdušného průzkumu a elektronického boje.

Základní takticko-technická data:

  • Maximální rychlost: 936 km/h
  • Maximální stoupavost: 48 m/s
  • Praktický dostup: 13 200 m
  • Dolet - bez přídavných palivových nádrží: 1570 km
  • Dolet - s přídavnými palivovými nádržemi: 2530 km
  • Dráha potřebná pro vzlet (při hmotnosti 5500 kg): 440 m
  • Dráha potřebná pro přistání (při hmotnosti 5500 kg): 725 m
  • Pohonná jednotka: AlliedSignal F124-GA-100
  • Maximální tah motoru: 28 kN
  • Rozpětí: 9,54 m
  • Délka: 12,73 m
  • Výška: 4,77 m
  • Hmotnost prázdného letounu: 4360 kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 8000 kg
  • Únosnost: 2340 kg

 

Aktualizováno: 16. února2021