44. lehký motorizovaný prapor
Organizační jádro 44. lehkého motorizovaného praporu vzniklo pod velením podplukovníka Romana Náhončíka 1. dubna 2008. Prapor svou činnost zahájil 1. října 2008 a nahradil 153. záchranný prapor Jindřichův Hradec.
Nová struktura a úkoly praporu jsou od toho původního naprosto odlišné. Kromě štábu, velitelské roty a roty logistiky bude mít také tři pěší roty, přičemž jedna bude rotou zbraní. Jak je typické pro jednotky 4. brigády rychlého nasazení, bude do struktury praporu zařazeno také družstvo odstřelovačů a průzkumná četa. Do struktury praporu byla začleněna četa chemické ochrany. Jedním z úkolů, které mohou vyvstat, je například výstavba takzvané humanitární základny s kapacitou 450 osob. Jedná se o jakési stanové městečko, které může být použito například v případě živelných nebo ekologických katastrof.
Hlavním úkolem tohoto praporu by měly být zejména doprovody konvojů, boj v zastavěných oblastech a boj v horách. Jak již vyplývá z názvu praporu, hlavním dopravním prostředkem jeho příslušníků jsou zejména jejich vlastní nohy, ale pochopitelně také vozy Tatra 810. Tato jednotka je tedy jakýmsi moderním ekvivalentem pěších praporů.
Moderní vojenská historie Jindřichova Hradce je spojena s fungováním záchranného praporu, avšak vznik lehkého motorizovaného, respektive pěchotního praporu, můžeme brát jako navázání na starou vojenskou tradici tohoto města. Již 1. února 1860 získal Jindřichův Hradec svou trvalou posádku, a to zřízením 75. pěšího pluku hraběte Grenevila. 44. lehký motorizovaný prapor tedy naváže na tuto tradici a také na pravděpodobně nejslavnější vojenskou osobnost Jindřichova Hradce, legendárního legionářského velitele 1. divize Československé armády v Rusku plukovníka Josefa Jiřího Švece.
Více informací naleznete na:
5. listopadu 2009
Převzato z: www.4brn.army.cz