Letoun AWACS pro Českou republiku
V září 2008 se nejenom uskutečnily rozhovory mezi zástupci Ministerstva obrany ČR a alianční Agentury pro řízení programu vzdušného systému včasné výstrahy a řízení o možném přistoupení České republiky do tohoto programu, ale letoun AWACS se představil na pražském Ruzyňském letišti i na letišti v Ostravě-Mošnově v rámci Dnů NATO.
Základní chrakteristika letounu Boeing E-3A - AWACS:
Letoun E-3A je modifikované dopravní letadlo Boeing B-707/320 s kruhovou rotační radarovou anténou. Anténa je ukryta v diskovitém radomu o průměru 9,1 m nad trupem.
V disku je kromě toho radarový subsystém, jenž umožňuje obsáhnout celý prostor od zemského (nebo vodního) povrchu až po stratosféru. Radar má pro nízko letící cíle dosah více než 322 km. V kombinaci se systémem identifikace vlastní-cizí (IFF[1]) může detekovat, identifikovat a monitorovat jakýkoliv pohyb vzdušných nebo pozemních cílů.
Na palubě letounu se nachází navigační, komunikační a počítačové subsystémy, které slouží ke zpracování, analyzování a distribuci informací ze zájmového prostoru (místo pohybu lodí a letounů).
Jako prostředek protivzdušné obrany může E-3A detekovat, identifikovat a dále monitorovat letecké síly nepřítele daleko od hranic států NATO. Na tyto cíle může navádět spojenecké útočné letouny.
Informace z E-3A jsou odesílány na velitelská stanoviště NATO, případně národní střediska velení. Česká republika zatím může přijímat informace pouze hlasem. V roce 2009 se plánuje výstavba terminálu, který zabezpečí příjem dat z uvedeného vzdušného prostředku přímo ve středisku řízení a velení vzdušných sil České republiky (Control and Reporting Centre) na stanovišti Hlavenec.
Základní takticko-technická data |
|||
---|---|---|---|
Základní funkce | létající středisko řízení a včasného varování | ||
Výrobce | Boeing Aerospace Co. | ||
Pohon | čtyři proudové motory Pratt&Whitney TF33-PW-100A | ||
Výkon | 4x21 000 lb | 4x93,4 kN | |
Délka | 152,9 stop | 46,61 m | |
Rozpětí | 145,7 stop | 44,42 m | |
Výška | 41,8 stop | 12,73 m | |
Rotující disk | průměr | 30 stop | 9,1 m |
tloušťka | 6 stop | 1,8 m | |
nad trupem | 11 stop | 3,33 m | |
Rychlost | max. | 530 mph | 853 km/h |
cestovní | 360 mph | 580 km/h | |
Dostup | 29 000 stop | 8840 m | |
Max. vzletová hmotnost | 325 000 lb | 147 417 kg | |
Vytrvalost | více než 8 hodin (bez doplnění paliva) | ||
Cena jednoho stroje | přibližně 270 miliónů amerických dolarů | ||
Posádka | čtyři (letová posádka) plus 13-19 specialistů (podle určení mise) | ||
Zahájení výroby | březen 1977 |
Autor: Oldřich Holeček s využitím materiálů sekce obranné politiky a strategie MO