Hejnice (1)
Obrázek x z y
16.8.2010
Dvě komunikace uvedené do sjízdného stavu a dva postavené mosty. To je hlavní výsledek víkendové práce vojáků 15. ženijní brigády.
15. ženijní brigáda disponuje mostními prostředky, stavební a přepravní technikou. Proto je při odstraňování následků povodní v severních Čechách využívána zejména k provizorním opravám poničených komunikací a k zabezpečení náhradního přemostění tam, kde voda strhla nebo zničila původní mosty.
Během soboty a neděle se skupině pro zprůjezdnění komunikací podařilo obnovit provoz na silnicích v obci Višňová a Hejnice. Ve Višňové byla situace komplikovanější z důvodu nestabilního podloží, neustálého vzlínání zeminy kamenivem napovrch a vydatného deště ze čtvrtka na pátek 13. srpna 2010. Vozovka tak pořád připomínala spíše rozbahněnou polní cestu. Práce tam trvaly několik dní až do neděle, kdy byly dokončeny položením silničních panelů na zhutněném kamenném loži. V Hejnicích se problémy nevyskytly, a tak ke splnění úkolu postačilo šest sobotních hodin.
Mosty ženisté stavěli v neděli v Rousínově a v Chrastavě. Samotné výstavbě tak jako vždy předcházelo provedení důkladného průzkumu, zaměření na místě a vyhotovení projektů. Pro tyto účely 15. ženijní brigáda úzce spolupracuje také se specialisty Vojenského geografického a hydrometeorologického úřadu Dobruška, projektovou dokumentaci pak zpracovávají odborníci Katedry ženijních technologií Univerzity obrany Brno. V Rousínově náhradní přemostění zhotovili příslušníci bechyňského 151. ženijního praporu. Most tvoří osmnáctimetrová ocelová konstrukce z takzvané „lehké mostové soupravy“ MS, kterou pro tento účel vojáci vyzvedli ze skladů Správy státních hmotných rezerv v Soběslavi.
Most v Chrastavě položili ženisté ze 152. ženijního praporu z Rakovníku a 153. ženijního praporu z Olomouce pomocí tří armádních mostních automobilů AM-50. Dva metry stranou od původního vodou strženého renesančního mostu tak nyní stojí provizorní čtyřicetimetrový armádní most s nosností až padesát tun. Nutnost jeho výstavby vyplývala zejména z požadavku zajištění kamionové přepravy pro blízkou průmyslovou zónu a ulehčení ostatní dopravě v Chrastavě. Úspěšnost stavby jakéhokoliv provizorního mostu závisí na kvalitním provedení zemních prací. Ty mohou podle složitosti podmínek v terénu trvat i několik dní. Právě tak tomu bylo v Chrastavě. Voda s korytem řeky pořádně "zamávala", nutná byla demolice polorozbořené podemleté budovy a po demolici zůstaly v místě pokládky sutiny. Podloží bylo krajně nestabilní. Zbytky demolice musely být odstraněny a byla provedena úprava obou břehů. Za úspěšnost výstavby tak vděčíme i precizní práci obsluhy kolového nakladače KN-251 a univerzálního dokončovacího stroje UDS-214 od ženijního praporu z Olomouce. AMpadesátkový most zde bude sloužit až do doby, než ženisté v původní ose mostu vybudují těžký ocelový most jako trvalejší řešení stávající situace. Zahájení jeho výstavby se předpokládá v horizontu tří týdnů a dokončení potrvá několik dní.
Celkem je od 15. ženijní brigády na pomoc při odstraňování následků povodní k dnešnímu dni vyčleněno 170 vojáků se 120 kusy techniky. Působí v Libereckém i Ústeckém kraji, v současnosti zejména ve Višňové, Hřensku, Raspenavě, Chrastavě, Hejnicích a Nové Vsi.
Vzhledem k tomu, že brigáda již nyní eviduje 14 požadavků na provizorní mosty, počet nasazených sil a prostředků bude nadále vzrůstat. V pondělí 16. srpna budou provedeny přípravné zemní práce a dovezeny díly mostních konstrukcí soupravy MS pro mosty v Kytlicích a Hřensku. Bude zahájena výstavba provizorní štěrkové komunikace v obci Dolní Vítkov.