Zahraniční armádní odborníci se sešli v Praze, dokončují tu publikaci ke vzdělávání 1
Obrázek x z y
21.6.2013
Experti nejen z aliančních armád v těchto dnech v Praze dokončují model kariérového vzdělávání poddůstojníků a praporčíků. Od projektu si slibují především větší interoperabilitu mezi vojáky, kteří velí malým jednotkám.
Podobná příručka, která nejen armádám NATO radí, jaké kariérové kurzy a s jakým obsahem by měli jejich vojáci absolvovat, vznikla před dvěma lety pro důstojníky. Nyní se snaží tým odborníků z několika zemí včetně České republiky vytvořit obdobnou pro poddůstojníky a praporčíky. Projekt by měl být oficiálně představen na velitelství NATO v Bruselu letos na podzim, a to jak politické, tak vojenské části Aliance včetně partnerských zemí NATO.
"Model popisuje, kolik úrovní kurzů v kariérovém vzdělávání by měl voják projít, včetně toho, čím by se tyto kurzy měly zabývat," vysvětluje Luděk Kolesa, který byl ještě jako vrchní praporčík spojeneckého Velitelství NATO pro transformaci v roce 2011 jedním z iniciátorů tohoto projektu. Upozorňuje přitom, že příručka nebude zaměřena na oblast výcviku, tedy technické a taktické schopnosti a dovednosti, ale bude zahrnovat předměty jako například leadership, etiku, vojenskou historii či komunikaci.
Model, nad nímž převzala záštitu Severoatlantická aliance a Konsorcium PfP (Partnership for Peace Consortium), je koncipovaný tak, aby ho mohla použít armáda jakéhokoliv státu.
"Výsledek pomůže překlenout obrovské rozdíly, které mezi poddůstojníky a praporčíky z různých států v této oblasti panují," zdůrazňuje Kolesa, který má v současnosti na Ministerstvu obrany na starosti právě vzdělávání poddůstojníků a praporčíků. Díky tomu, že získají obdobné znalosti, budou armády takzvaně interoperabilnější - to znamená, že budou lépe připraveny na spolupráci. "Jednoduše řečeno, budu vědět, co kolega ve stejné hodnosti umí a zná a co od něj mohu očekávat," dodává.
Podle praporčíka Richarda Blanca ze Švýcarska bude novinka přínosná pro armády s vybudovaným a rozvinutým systémem vzdělávání nižšího důstojnického sboru i ty, které jsou v této oblasti na počátku. "Tyto budou mít k dispozici model ve formě doporučení, který mohou porovnat se svým národním přístupem. V případě naší, švýcarské armády, jsme například měli oblasti, které jsme řadili k těm méně důležitým a naopak tento model je staví na přední místo."
David Emelifeonwu z Canadian Defence Academy v Kingstonu zdůrazňuje, že cílem projektu je neustále zlepšovat a udržovat schopnosti armád. "Mluvíme tu o profesionálních armádách, vojácích, kteří se vzdělávají po celou svoji kariéru. Pro ně musíte mít ty nejlepší vzdělávací a výcvikové modely, nejlepší učební metody."
Příručku vytvářejí společně akademici, praporčíci i důstojníci jak z členských, tak z partnerských zemí NATO. David Emelifeonwu i Richard Blanc se shodují, že spolupráce lidí z různých armádních sfér je jednoznačně přínosná - i přes počáteční mírné rozpory. "Akademici si přáli mít vědecky dokonalý produkt, poddůstojníci a praporčíci zase co možná nejjednodušší a nejsnadněji použitelný. Museli jsme najít společnou řeč a vytvořit materiál, který bude vyhovovat ve všech směrech," potvrzují.