Jedna z mnoha návštěvnic, která si ze zájmem vyzkoušela simulátor převrácení vozidla
Obrázek x z y
26.6.2013
Náraz, několikanásobné převrácení vozidla, zranění. I na takové situace připravují vojenské řidiče vyškovští specialisté z odboru dopravní výchovy Velitelství výcviku – Vojenské akademie. A nejen ty. Jsou si dobře vědomi, že se do nich mohou dostat všichni účastníci silničního provozu, a proto také aktivně podporují osvětovou činnost v rámci vzdělávání civilní veřejnosti.
„Naše simulátory nárazu a převrácení vozidla patří na akcích věnovaných problematice podpory přijatelnějších způsobů dopravy a snížení počtů i následků dopravních nehod mezi nejvyhledávanější,“ s hrdostí říká zástupce náčelníka odboru dopravní výchovy major Rudolf Kuběnka.
Jak by měl člověk reagovat při nárazu vozidla? Co se ve vozidle děje s lidmi, a také s věcmi, které nejsou připevněné, dojde-li k jeho převrácení? Jak jsou důležité bezpečností pásy a hlavně jak se i z takové situace bezpečně a co nejrychleji dostat? To všechno si mohli vyzkoušet, a to za odborného výkladu zkušených instruktorů zmíněného odboru, návštěvníci Dne prevence a osvěty v dopravě na Masarykově náměstí ve Vyškově, který spolupořádá již tradičně na konci školního roku vyškovské velitelství výcviku.
„Simulátor převrácení vozidla, který máme k dispozici, je jedinečný svého druhu, protože je na ruční pohon. To umožňuje ovládat mnohem reálněji simulaci nejen vlastního převrácení, ale také lépe ukázat a přesně vysvětlit postup, jak z toho takzvaně ven,“ vysvětluje major Kuběnka a podtrhává jejich důležitost: „Nejedná se o žádnou atrakci. Jde o to zprostředkovat řidičům osobní prožitek z takovéto situace, protože tohle si každý musí sám prožít, aby si uvědomil, co a jak má dělat, když by se do něčeho podobného v reálném životě skutečně dostal. Věřte, že po takovém zážitku mu všechno zůstane hodně dlouho v paměti. Stejně tak je to i u simulátoru nárazu, kde řidiči na vlastní kůži zjistí, co s nimi může udělat náraz i při tak malé rychlosti jakou je třicítka. Při jízdě pak bývají obezřetnější,“ dodává.
Návštěvníkům rozmanitého věkového rozpětí, od dětí až po seniory, vyškovští nabídli také možnost vyzkoušet si automobilový a motocyklový trenažér pro nácvik krizových situací. Předvedli se i specialisté na poskytnutí první pomoci při dopravní nehodě, Prapor zabezpečení Vyškov ukázal nejnovější obrněnou kolovou techniku AČR jako je Pandur, Iveco či Dingo a další vozidla, například Tatra T- 810 či Landrover.
Kromě vojáků se představily také další složky Integrovaného záchranného systému, takže vyškovské náměstí ožilo - byť za nepříliš příznivého počasí - také ukázkami Policie ČR, Městské policie, Českého červeného kříže či BESIP. „Pořádání takovéto rozsáhlé akce, a to právě v tomto období, není náhodné. Nastávající čas prázdnin a dovolených s sebou totiž každý rok přináší také zvýšený provoz na komunikacích a bohužel i větší nehodovost a úmrtnost. Jsem proto velmi rád, že jsme i my mohli, a troufám si říct, že významným dílem, přispět ke zlepšení bezpečnosti provozu na komunikacích,“ sděluje na závěr major Kuběnka a končí slovy: "Nepřeji si nic jiného, než aby, co se týká nárazů a převrácení vozidel, zůstalo skutečně jen u těch simulátorů."