Vyškovští představili řidičský trenažér vozidla Tatra 810

Autor: kapitánka Monika Nováková, tisková a informační důstojnice VeV-VA

V rámci tradiční odborné konference s tématem zvýšení bezpečnosti provozu vozidel ozbrojených sil, kterou pořádalo na domácí půdě ve dnech 3. - 4. listopadu Centrum dopravní výchovy vyškovské akademie, byla představena novinka. Na novém trenažéru vozidla Tatra 810 může cvičící řidič vnímat nejen nerovnosti terénu, ale i případný smyk vozidla.

Více než devadesát účastníků konference se mohlo dále seznámit s výcvikem v překonávání vodní překážky plavbou a jízdou tanků pod vodou, s přípravou řidičů bojových vozidel a s dalšími poznatky v oblasti přípravy vojenských řidičů. Vyškovští příslušníci hovořili o výuce a výcviku žadatelů o získání osvědčení k řízení vozidel ozbrojených sil skupiny V-C+E a dalších specifikách profesní přípravy. Poté se přistoupilo k názorným příkladům.

Posádka musí umět opustit i potopený tank

Mezi atraktivní patřila ukázka výcviku řidičů na unikátním vodním cvičišti jízdy tanků pod vodou, kde posádka předvedla, jak se opouští potopený tank. K tomuto výcviku slouží také hydrokomora, která navozuje reálnou situaci. A ta je jako jediná jako jediná v republice právě ve Vyškově. Přítomní dále shlédli, v rámci tzv. suché přípravy řidičů, překonávání vodní překážky s vozidlem BVP-2 a nácvik vyproštění vozidla z vodní překážky.

Vedle vozidel, která jsou upravená  k  výcviku překonávání vodní překážky, si mohli účastníci prohlédnout nákladní automobil Tatra 810 - V, který je konstrukčně upraven pro výcvik řidičů k získání civilního řidičského oprávnění skupiny „C“ a „C+E“. Oproti běžnému provedení vozidla T-810 je toto výcvikové vozidlo prodlouženo o univerzální držák rezervního kola, doplněno o tachograf a je zvýšená jeho hmotnost.

Trenažér Tatra 810 se skládá se z pěti kabin a dvou řídících pultů

Vrcholem konference byla možnost vyzkoušet si další novinku v přípravě řidičů, a to trenažér vozidla Tatra 810. Ten se skládá z pěti kabin a dvou řídících pultů. A v čem spočívá jeho přínos pro výcvik? Umožňuje nácvik základů řízení, jízdu na svazích, rozjezd a řazení rychlostních stupňů, jízdu na autocvičišti, v zastavěném prostoru, překonávání překážek, průjezd omezeným prostorem či překonávání vodních překážek broděním. Dále simuluje řízení v proudu vozidel, ve složitých terénních podmínkách, a to za různých světelných podmínek, vlivů počasí a ročního období. „Vzhledem k pohyblivé základně trenažéru je pocit reálné jízdy pro cvičícího téměř dokonalý. Cvičící řidič může vnímat nejen nerovnosti terénu, ale i případný smyk vozidla. Tím se učí, jak správně reagovat na vzniklou situaci,“ vyzdvihuje trenažér major Rudolf Kuběnka.

V rámci konference se však objevilo také další množství příspěvků a podnětů využitelných nejen pro samotný výcvik vojenských řidičů, ale i pro řešení neméně důležitých nových výzkumných a vývojových trendů. Patřil mezi ně projekt Univerzity Pardubice ke zlepšení výcviku a využití řidičů Aktivní zálohy nebo přednáška o dopravních rizicích při přesunech jednotek protivzdušné obrany. Mezi přednášející byli zástupci Vojenského technického ústavu pozemního vojska, Panevropské vysoké školy, Vysoké školy finanční či Vojenské policie.

Velitel Velitelství výcviku – Vojenské akademie brigádní generál Ján Kožiak vidí přínos konference v nastavení  široké platformy spolupráce, která významným způsobem přispívá k řešení velmi rozsáhlé problematiky zvyšování bezpečnosti provozu vozidel  „Právě ta vede k našemu odhodlání, tedy spolupracovat při řešení úkolů a projektů s cílem zlepšení stavu v oblasti přípravy řidičů a bezpečnosti provozu, a to nejen vozidel ozbrojených sil,“ dodává brigádní generál Kožiak.

Armádní Centrum dopravní výchovy

Centrum dopravní výchovy vyvíjí v průběhu roku celou řadu aktivit v oblasti bezpečnosti provozu na pozemních komunikacích a přípravy řidičů, kteří představují nejpočetnější odbornost v armádě. „Za sedm let si získala vysokou prestiž. To znamená, že se jí pravidelně účastní odborníci nejen z řad rezortu obrany, ale i zástupci civilních vědecko-výzkumných a vzdělávacích institucí, ministerstva vnitra, ministerstva dopravy, soudních znalců, dopravních psychologů, ale i dalších specialistů v oblasti silniční dopravy a přípravy řidičů,“ hodnotí konferenci  náčelník tohoto centra podplukovník Radoslav Mareček.