Mezi účastníky byli odborníci z řad ozbrojených sil, ale také civilního sektoru
Obrázek x z y
8.11.2013
Simulátor náklonu vozidla, ochranné prvky zabraňující poškozování vozidel při jízdě v náročném terénu a v neposlední řadě dráha pro nácvik jízdy v písku.
Tyto a další novinky v přípravě vojenských řidičů prezentovali příslušníci Odboru dopravní výchovy Velitelství výcviku – Vojenské akademie na odborné konferenci ke zvýšení bezpečnosti provozu vozidel ozbrojených sil, kterou pořádají ve vyškovské posádce již tradičně počátkem listopadu. Letošní, již šestý ročník, byl však výjimečný, a to jak počtem účastníků, tak odborností.
O významu dopravní problematiky a to nejen pro armádu, ale potažmo celou Českou republiku, hovoří víc než 20 příspěvků směřujících k aktuálním požadavkům na znalosti a dovednosti řidičů s ohledem na rozvoj dopravy a vývoj technických prostředků, analýzu příčin a důsledků nedodržování pravidel provozu na pozemních komunikacích. Ty zazněly z řad významných osobností, odborníků a specialistů útvarů a zařízení Armády ČR, Vojenské policie, Policie ČR, ale i civilních subjektů jako Ministerstvo dopravy ČR, Akademie věd ČR, Dopravní akademie a.s. Praha, Akreditované školicí středisko řidičů Praha, Vysoké učení technické Brno, Centrum dopravního výzkumu Brno, Univerzita Pardubice či Ústav soudního inženýrství Žilinské univerzity.
Mezi nimi se svými příspěvky prezentovali i ředitel Agentury logistiky AČR brigádní generál Jaromír Zůna, vrchní praporčík Univerzity obrany Brno štábní praporčík Libor Pliešovský a také ředitel Krajského ředitelství policie Jihomoravského kraje plukovník Leoš Tržil, který zde mimo jiné zmínil: „Bezpečnost silničního provozu, to jsou tři problémy: řidič, komunikace a vozidlo. Být řidičem tedy znamená nutnost neustále se sebevzdělávat ve všech těchto oblastech. Vždyť například jen 50 % nehod je způsobeno nepřizpůsobením řízení vozidla stavu komunikace. Je tedy velmi důležité bavit se o tom, co vše se děje na silnici, něco pro to dělat, a to především v oblasti širokého komplexního vzdělávání řidičů.“
To se samozřejmě týká i vojenských řidičů. Jejich příprava se podle náčelníka štábu vyškovské akademie plukovníka Milana Marka přizpůsobuje klimatickým a terénním podmínkám charakteristickým pro předpokládané místo působení. "Zkušenosti nejen ze zahraničních operací, ale i z přípravy u vojsk nás přesvědčují, že dokonalé zvládnutí techniky má podstatný vliv na úspěšné plnění úkolů celé jednotky. Proto jedním z cílů konference, vedle setkání odborné veřejnosti, jsou také možnosti zvýšení profesionality vojenských řidičů.“
Konkrétní přínos příslušníků Odboru dopravní výchovy VeV-VA vysvětlil jejich náčelník plukovník Jaroslav Král při praktických ukázkách toho, co se jim podařilo za uplynulý rok v oblasti přípravy řidičů zdokonalit: „Teorie je důležitá, ale já jsem zastáncem její maximální implementace do praktického výcviku. A ten se nám podařilo konstrukcí některých technických zařízení posunout zase o kus dál. Vyzkoušet si ovládání vozidla v nejrůznějších situacích a také charakteristických terénních podmínkách, to je podle mého názoru jediná cesta, jak dokonale připravit naše řidiče na plnění úkolů na území ČR i v zahraničí. Jedině tak se jim správná činnost dostane do podvědomí a budou schopni adekvátně reagovat i v krizových situacích. Nepřipravený řidič totiž v řadě případů může ohrozit životy celé jednotky a naopak mít dobrého řidiče znamená pro jednotku poloviční jistotu úspěchů.“