Čerství absolventi Praporčického kurzu VeV-VA
Obrázek x z y
18.6.2014
„Dnes jste jednoznačně dokázali, že mezi příslušníky praporčického sboru jednoznačně patříte,“ řekl 18. června 2014 vrchní praporčík Institutu profesní přípravy (IProfPř) Velitelství výcviku - Vojenské akademie (VeV-VA) nadpraporčík Jiří Hladík absolventům praporčického kurzu, který začal 22. dubna 2014 ve Vyškově.
Celkem čtyřicet jedna účastníků převzalo od náčelníka odboru vnitřního řízení VeV-VA plukovníka Jiřího Holka dekrety o ukončení studia v praporčickém kurzu. Zároveň získali i stříbřitý odznak absolventa praporčického kurzu VeV-VA.
„Systém přípravy personálu resortu je zaměřen na poskytování vzdělávacích a výcvikových aktivit směřujících ke splnění kvalifikačních předpokladů a kvalifikačních požadavků stanovených pro jednotlivá systemizovaná místa,“ řekl náčelník institutu plukovník Michal Kucharsky a dodal: „Naše kariérové kurzy jsou organizovány ke splnění základních kvalifikačních požadavků pro služební zařazení vojáka z povolání, jinými slovy řečeno k získání vojenských znalostí a dovedností nezbytných pro výkon služby v příslušném hodnostním sboru. Obsah kariérových kurzů je zaměřen především na získání všeobecné profesní kompetence vojáků ve všech jednotlivých hodnostních sborech, která je dána především schopnostmi velet, řídit a vést kolektiv.“
„Cílem praporčického kurzu je naučit studenty teoreticky ovládat a prakticky aplikovat zásady přípravy a řízení činnosti jednotky ve všech druzích bojové činnosti, přípravy a řízení výcviku v souladu se zákony, právními a vnitřními předpisy,“ doplnil náčelník úseku kariérové přípravy zmíněného institutu major Marián Choma. Podle něj je v průběhu kurzu utvářen profil příslušníka sboru praporčíků, charakterizovaný profesními kompetencemi pro nižší stupeň řízení, umožňující prakticky aplikovat zásady přípravy a řízení bojové činnosti a výcviku na stupni družstvo až četa. „Hlavní úsilí je zaměřeno na rozvoj v oblasti velení a řízení,“ uvedl Choma: „Po ukončení kurzu absolvent musí znát například všeobecné zásady plánování, přípravy a vedení bojové činnosti jednotky, a umět v praxi aplikovat metodiku práce velitele v rámci rozhodovacího a plánovacího procesu, zpracovávat bojové dokumenty a formalizovaná hlášení, vést podřízené, podporovat týmovou spolupráci, předcházet konfliktům uvnitř jednotky a mnoho, mnoho dalšího.“
„Chceme připravovat praporčíka, který chápe význam a místo vojenské profese ve společnosti, a také historický vývoj vojenství, který zná a dokáže aplikovat principy taktiky a řízení na základním stupni zvládnutím tak zvaných měkkých dovedností a vedení výcviku mužstva a poddůstojníků,“ vysvětli Kucharsky a doplnil: „Který dokáže uplatňovat znalosti a dovednosti jako specialista u zbraňových, komunikačních a dalších systémů. Náš absolvent musí tedy znát základní procesy řízení a být schopen přijímat opatření k jejich zlepšení, musí umět samostatně rozhodovat v míru i v boji ve služebních zařazeních odpovídajících dané hodnosti.“ Major Choma k tomu ještě dodal: „Důraz bude i nadále zaměřen na vedení výcviku, komunikační schopnosti a management menších organizačních celků, dále potom na základy práva, poslání a úkoly ozbrojených sil, služební poměr vojáka z povolání či prevenci sociálně nežádoucích jevů.“
Podle náčelníka skupiny výuky všeobecných předmětů kapitána Stanislava Balíka je vedle ryze vojenských předmětů klíčové i to, seznámit posluchače se základy vedení lidí: „Jde například o aspekty uplatňováním poznatků psychologie ve vojenském výcviku, psychologické aspekty týmové práce, skupinovou dynamiku, efekty týmové spolupráce, způsoby řešení konfliktů v jednotce, pravidla kultivovaného projevu, chování a vystupování ve společnosti. Zabýváme se významem komunikace v sociálním prostředí armády, novými právními úpravami zákonů, řádů a předpisů vztahujících se k problematice vztahů u jednotky a v civilním životě. Pozornost věnujeme dějinám a tedy i tradicím, zabýváme se i zkušenostmi ze zahraničních operací na Balkáně, Iráku a Afghánistánu, nebo s problematikou etiky vojenského profesionála v každodenním vojenském životě a v krizových situacích.“