Výška 30 metrů nad zemí, rychlost až 900 km/h. Další dva piloti mohou předvádět leteckou akrobacii

Autor: kpt. Zdeněk Mikulka, 21. zTL

Příslušníci 21. základny taktického letectva, nadporučík Martin Špaček na letounu Jas 39 Gripen a nadporučík Ondřej Španko na stroji L-159 ALCA, získali ve středu 9. dubna certifikaci, díky níž mohou na veřejnosti provádět leteckou akrobacii.

Cesta k tomu stát se takzvaným display pilotem, tedy moci předvádět letadlo a jeho schopnosti manévrovat například na leteckých dnech, nebyla ani pro jednoho vůbec jednoduchá. Pilot totiž musí nejen perfektně znát letecké předpisy, technické možnosti a limity svého stroje, ale být také připraven řešit situace, při nichž může být ohrožena bezpečnost přihlížejících diváků. „Důraz na bezpečnost celé ukázky vždy sehrává klíčovou roli, a proto musí být display pilot připraven na všechny myslitelné možnosti,“ potvrzuje Ondřej Španko.

Během praktické přípravy pilot sestavu, kterou sám vytvořil, nejprve vyzkouší na leteckém trenažéru. Teprve když ji zvládne bez chyby, začíná ji létat takzvaně naostro. „Začíná ve vyšší výškové hladině, pak se výška ukázky v rámci jednotlivých nácviků postupně snižuje až na nejnižší povolenou hranici v souladu s nadnárodním standardizačním leteckým předpisem STANAG 3533 FS. Ten je pro display piloty závaznou normou,“ vysvětluje Španko.

Ve druhé fázi letecké přípravy se pilot učí zvládnout záložní variantu, kterou volí v případě nepříznivých meteorologických podmínek, konkrétně snížené dohlednosti a nízké výšky mraků nad povrchem země.

Pokud všechny tyto fáze zvládne, může se přikročit k samotné certifikaci, tedy přezkoušení pilota během skutečného ukázkového letu inspektorem odboru vojenského letectví.

Při středečním přezkoušení oba čáslavští piloti zkoušku zvládli a stali se držiteli mezinárodního certifikátu, díky němuž mohou předvádět letecké ukázky, při nichž se mnohdy tají dech, nejen v České republice, ale i v zahraničí.

Jak úspěch hodnotí, jsme se zeptali nadporučíka Ondřeje Španka: „To, že jsem certifikovaným display pilotem, pro mne znamená pokračování v této zkušenosti, protože jsem jím již byl pro letoun L 39 Albatros. Současně je však tato role spojena s vysokou profesní vytížeností a velkou časovou náročností, což si uvědomuji.“

Ondřej Španko při této příležitosti prozradil také několik zajímavostí z jeho sestavy: „Plná sestava pro letoun L 159 ALCA trvá v ideálních meteorologických podmínkách 10 minut a zažívám při ní přetížení od -4 do +8 G. Výška letu se při vystoupení pohybuje od 30 m do 3 km nad povrchem země, při rychlosti letu od 220km/h do 900 km/h. Abych zvýraznil některé nestandardní akrobatické prvky, budu při nich provádět vymetení klamných cílů.“

A kdy bude možné atraktivní podívanou předváděnou piloty z Čáslavi shlédnout? Kromě účasti na leteckých dnech v Německu, Dánsku, Belgii, na Slovensku, ale také například na Maltě, budou k vidění na Aviatické pouti v Pardubicích, na Czech International Air Show v Hradci Králové, na Dnech NATO a Dnech Vzdušných sil AČR v Ostravě, nebo v rámci Dne otevřených dveří letiště Náměšť nad Oslavou.