Výcvik aktivních záloh

Autor: praporčice Kateřina Strnadová Krajské vojenské velitelství Liberec

Jako každý rok, i letos, organizuje Krajské vojenské velitelství (KVV) Liberec pro vojáky pěší roty aktivních záloh výcvik a soustředěnou přípravu ve vojenském výcvikovém prostoru Hradiště. Tito vojáci dobrovolně převzali výkon branné povinnosti a aktivně se tak zapojili do činnosti armády ČR.

Květnové cvičení se koná od středy 19. do pátku 28. května 2010. Začalo přípravou velitelského sboru a řidičů.

V den příjezdu si záložáci a příslušníci KVV přebrali potřebný materiál a absolvovali bezpečnostní poučení a školení řidičů. Lékařským vyšetřením prošlo všech čtrnáct nastupujících vojáků v záloze, a díky tomu mohli vyrazit do Doupovských hor. Letos si na nastupující záložáky připravil plukovník Josef Kulovaný, ředitel KVV Liberec, „zpestření“ v podobě nácviku činnosti mobilizačních pracovišť. Počasí výcviku moc nepřálo - vojáky aktivních záloh smáčely provazy deště a v prostoru Hradiště se držela hustá mlha. První dny většinou bývají pro záložáky náročné.

Ve čtvrtek 20. května se počasí umoudřilo. Velitelský sbor pod vedením velitele roty kapitána Miroslava Peši na střelnici bojových vozidel Březina rekognoskoval terén pro nejdůležitější část cvičení - bojové střelby. Rovněž vytýčili místo, kde bude zázemí, z nějž budou střežit  „objekt důležitý pro obranu státu“. Následně se záložáci seznámili s instruktory výcviku z partnerského útvaru 31. brigády radiační, chemické a biologické ochrany.

Dopoledne se přesunula kolona vozidel, v níž byly dva "UAZy", tři Tatry 810 a  jedna "osmsetpatnáctka", na cvičiště řízení bojových vozidel do Turče. Tady se uskutečnil výcvik bojové jízdy na speciálních terénních trasách. Řidiči z řad aktivních záloh jsou vděčni za zpestření, které jim přináší jízda v náročném terénu. Výcvikem byli doslova nadšeni. Jedna jízda po osmikilometrovém okruhu trvala půl hodiny, někteří rekordmani ji zvládli i za 20 minut. Také si v párkrát v polních podmínkách vyzkoušeli vyměnit kolo u Tatry 810. Zvládli to na výbornou.

V deset hodin večer, když se na cvičiště snesla tma, si řidiči nasadili přístroje pro noční vidění (noktovizory) s poetickým jménem Klára a vyzkoušeli si jízdu se zhasnutými světly. Přes noktovizory není vidět jako ve dne, krajina je zahalena do nazelenalého svitu a dochází i ke zkreslení vzdálenosti. Pro zkušené řidiče to nebyl opět žádný problém. Když zvládli jízdy s nasazenými plynovými maskami a přilbami, tak jízda s přístrojem pro noční vidění byla jen tou pomyslnou třešničkou na dortu. Výcvik pro ně skončil úderem jedné hodiny ranní. Další den bylo na programu již méně atraktivní opravy a mytí zablácené techniky.

V pátek 21. května dokončili přípravu na bojové střelby a doladili program. V sobotu za nimi do prostoru Hradiště přijeli jejich další kolegové z řad aktivních záloh.