11 hasičů od Správy letiště Pardubice a 24. základny dopravního letectva prošlo kurzem ve vedení zásahu u letecké nehody.
Obrázek x z y
3.10.2022
11 hasičů od Správy letiště Pardubice a 24. základny dopravního letectva prošlo kurzem ve vedení zásahu u letecké nehody. Jedná se o certifikovaný kurz dle EASA, jehož plněním se čeští vojenští hasiči zařadí mezi své kolegy z nejvýznamnějších evropských i světových letišť.
„Primárně je tento kurz určen pro pardubickou jednotku, která zodpovídá jak za vojenský, tak civilní letový provoz. Vše bylo realizováno v rámci Vzdušných sil opět po roce, abychom jeho opakováním, vždy pro jinou skupinu hasičů, zabezpečili maximální proškolenost našich hasičů, kteří takto mají jedinečnou příležitost vyzkoušet si zásah u letecké nehody, který je prakticky srovnatelný s reálnou leteckou nehodou,” vysvětluje major Jan Měřička. Každý příslušník musel nejprve absolvovat teoretickou část (4 dny zakončené testem) probíhající v Pardubicích a následovala praxe na polygonu s reálným ohněm ve španělském Gijónu - v České republice takovýto simulátor neexistuje. Kurz probíhá pod vedením zkušených instruktorů společnosti Strategic Fire Solutions.
Havarované letadlo se 100 lidmi na palubě
A čím vším museli vojenští hasiči v rámci cvičení ve Španělsku projít? „První den se cvičil zásah při požáru kapalných uhlovodíků. Následoval výcvik v hašení jednotlivých částí letadla (podvozek a brzdy, motor, kokpit, rozlité palivo,...) a poslední den se cvičily scénáře letecké nehody za využití půjčené hasičské techniky i s vyproštěním osob,” řekl Měřička.
„Velitel zásahu například dostal informaci, že se stala nehoda letadla uprostřed runwaye, 100 lidí na palubě. Dostal 3 minuty na přípravu. Následoval vlastní zásah, nejprve uhašení požáru motoru z techniky, pak uhašení požáru rozlitého paliva a podvozku, ochlazování křídel, ve kterých jsou palivové nádrže. Pak následovalo vniknutí hasičů do letadla, hydroventilace (odvětrání dýmu a zplodin pomocí vodního proudu) a průzkum s případným uhašením požárů interiéru a pochopitelná evakuace cestujících (v tomto případě figurín). Oheň v letadle byl reálný pomocí plynu, viditelnost prakticky nulová a po celou dobu hasiči museli používat dýchací přístroje,” popsal detaily cvičení Měřička.
Výcvik byl ještě o něco náročnější kvůli nepřetržitému dešti. Hasiči tak měli jedinečnou příležitost vyzkoušet si kompletní zásah za ztížených povětrnostních podmínek. V České republice takovýto simulátor neexistuje, proto čeští vojenští hasiči musí využít každou příležitost k takovémuto výcviku. Ve dnech 1. – 4. 11. 2022 bude ve Španělsku probíhat stejné cvičení pro druhou část vojenských hasičů. Celkem tak se tak za jeden rok proškolí více než 20 hasičů.