
Integrované pracoviště ŘLP
Obrázek x z y
27.5.2014
Úspěšným přechodem na nový systém se 1. května 2014 zakončil více než desetiletý proces sloučení a vzájemné integrace vojenského a civilního řízení letového provozu oblastních letových služeb. Uzavřela se tak jedna z důležitých kapitol vývoje a budoucího perspektivního rozvoje řízení letového provozu v České republice a především v Armádě České republiky, která přispěje ke zvýšení bezpečnosti, efektivnosti a úspornosti praxe řízení letového prostoru.
Nebude ke škodě věci připomenout časy nedávno minulé. Jinými slovy činnost profesionálů Armády České republiky na Oblastním středisku řízení letového provozu v Praze-Ruzyni známého pod zkratkou MACC (Military Area Control Center). Toto pracoviště poskytovalo oblastní letové provozní služby pro vojenské účely ve vzdušném prostoru České republiky. Odborně řečeno v celém letovém informačním regionu FIR (Flight Information Region) Praha.
„PRAHA TERÉN, tady 3344,“ ozývá se v rádiu radarového řídícího. Kapitán Jan Mazoch si bere mikrofon a odpovídá: „3344, tady PRAHA TERÉN, dávejte.“ Následná slova vojenského pilota jsou již konkrétnější. „Mi-8, nasadil jsem na trať, výška tři sta metrů nad terénem, pokračuji po plánované trase do Prahy.“ Vzájemná komunikace je u konce. „PRAHA TERÉN, potvrzuji.“
Pouze zasvěcení vědí, že se jedná již o nostalgickou vzpomínku na čtyřiadvacetihodinové služby směny ŘLP AČR na letišti Praha-Ruzyně. Záměr integrovat civilní a vojenské řízení letového provozu se podařilo naplnit. Nestalo se tak ze dne na den, ale při opakovaných pokusech v průběhu bezmála posledních patnácti let. Dnes již většině resortních specialistů z Ruzyně zazvonil pomyslný umíráček. Nikoli však pracovní, ale dislokační. Od začátku dubna 2013 byla přesunuta vojenská neřídící pracoviště – MFDP (Military Flight Data Processing), MAMC (Military Airspace Management Cell) a pracoviště technického dohledu – do budovy státního podniku Řízení letového provozu České republiky v Jenči u Prahy. Přesněji řečeno do Národního integrovaného střediska řízení letového provozu České republiky IATCC (Integrated Air Traffic Control Center). V této souvislosti je třeba upřesnit, že vojenská řídící pracoviště „sloužila“ na Ruzyni ještě jeden rok a od již uvedeného 1. května 2014 neboli po integraci CIV – MIL ukončila svoje aktivity.
„Nařízením náčelníka Generálního štábu Armády ČR bude činnost 263. střediska řízení letového provozu v Praze-Ruzyni ukončena ke dni 1. ledna 2015. Jeho dílčí část bude transformována do organizačních struktur 26. pluku velení, řízení a průzkumu. V technickém bloku na ruzyňském letišti zůstává pouze několik resortních specialistů, kteří budou zabezpečovat chod serverů. Avšak pouze do doby modernizace automatizovaného systému výkonného řízení LETVIS, která se předpokládá v letech 2015 až 2016,“ říká plukovník Vladimír Vyklický, náčelník oddělení zabezpečení činnosti ve vzdušném prostoru a ŘLP odboru rozvoje vzdušných sil na sekci rozvoje a plánování schopností Ministerstva obrany, a uvádí hlavní důvody, kvůli nimž armáda rezignuje na řízení oblastního vojenského provozu z ruzyňského MACC: „Bezpečnost letového provozu, finanční prostředky a modernizace vojenského systému ŘLP.“
Autor: Jan Kouba