Vagonování (1)
Obrázek x z y
26.4.2013
Nakládání a vykládání kolové techniky na a z železničních vozů je věc, kterou si pamatují snad všichni, kteří kdy byli na vojně. Tento druh výcviku se uskutečnil ve čtvrtek 25. dubna na nákladní vlečce železniční stanice Hranice na Moravě. Ve výcviku navádění a nakládání kolové techniky na železniční vozy se zdokonalovali vojáci spojovací roty velitelství 7. mechanizované brigády.
Jak řidiči techniky, tak navádějící vojáci museli nejprve absolvovat teoretickou přípravu a to bez ohledu na to, jak dlouho slouží, nebo kolikrát již takzvané „vagonování“ prováděli.
Před začátkem každého nakládání je nutné provést odstrojení železničních vozů a připravit je na nakládku. Jednoduše řečeno to znamená sklopení předních a bočních stěn vagónu, aby technika mohla bočně, nebo čelně najet na vagón. Najíždění a navádění na železniční vozy patří k nejsložitějším úkolům přepravy vojsk po železnici. Vyžaduje vysokou kázeň a přesné dodržování stanovených zásad. Každý návodčí, ale také řidiči, musí bezpodmínečně a s naprostou jistotou ovládat signály pro navádění bojové techniky. A není se čemu divit, neboť prostoru pro jakýkoliv manévr na vagónu bojová technika, vzhledem ke svým rozměrům, mnoho nemá. Například osmikolový nákladní automobil Tatra T-815 má pří nájezdu na vagón mezi koly a stěnami bočnic pouze několik centimetrů.
Nakládání bojové techniky na železniční vagóny s sebou přináší značná rizika a vůbec se nejedná o jednoduchý výcvik, ba naopak. Při nedodržování bezpečnostních opatření, nevhodném navádění a nízké pozornosti by mohlo dojít k pádu techniky z železničního vozu nebo přimáčknutí návodčího vozu mezi stojící a naváděnou technikou, mohlo by také dojít k zranění vojáků, způsobených pády z vagónů.
Nic z toho se však profesionálům ze 7. mechanizované brigády nestalo. Svým přístupem a organizací výcviku potvrdili, že jsou i v oblasti logistické přípravy a přepravy vojenské techniky po železnici připraveni k plnění úkolů, což koneckonců budou muset prokázat na říjnovém vyvedení vojsk v rámci největšího letošního vojenského cvičení, kterého se bude účastnit celá 7. brigáda i se svými podřízenými útvary. Bude to součinnostní cvičení 7. mb a 4. brn, které se uskuteční ve vojenském výcvikovém prostoru Hradiště, a to znamená, že drtivá většina bojové techniky, ať kolové nebo pásové, se do Čech bude přepravovat právě po železnici.