Vojáci pomáhají koni Převalského k návratu do volné přírody

Autor: Miroslav Šindelář

O návrat do volné přírody téměř vyhynulého koně Převalského se svým projektem Návrat divokých koní snaží Zoologická zahrada Praha. Pomocnou ruku vedení zahrady podala česká armáda.

V úterý 14. června 2011 odstartoval v 15 hodin z pražské základny dopravního letectva vzdušných sil Armády České republiky v pražských Kbelích letoun CASA C-295 M, na jehož palubě byl nezvyklý náklad –tři klisny a jeden hřebec koně Převalského ve speciálních přepravních bednách s odborným doprovodem.

„V novodobé historii armády je to určitě poprvé, co pomáháme ZOO Praha realizovat přepravu koní do jejich domoviny,“ uvedl náčelník Generálního štábu AČR armádní generál Vlastimil Picek a pokračoval: „My jsme se tohoto pro nás nevšedního přepravního úkolu zhostili na výzvu vedení ZOO Praha a já nezastírám, že letouny CASA, ač mají technické problémy, věřím, že posádky tento úkol zvládnou dobře.“

Upozornil na skutečnost, že technické problémy španělských letounů ani v nejmenším nesouvisejí s přepravním úkolem kbelských letců, kteří se vydali na cestu s koníky Převalského do Mongolska. Ředitel pražské ZOO Miroslav Bobek ocenil profesionalitu příslušníků kbelské letecké základny a pochvaloval si skvělou spolupráci.

„Pro naše koně Převalského začala cesta ke svobodě, k pobytu ve volné přírodě, vlastně už několik měsíců před dnešním odletem do mongolské přírodní rezervace. Rozhodli jsme se uskutečnit projekt, o kterém se pracovníci naší ZOO během uplynulých dvaceti let neodvážili snad ani snít,“ řekl ředitel ZOO Praha.

Upřesnil, že koně v přepravních bednách stráví více než třicet hodin. Ostatně, proto pro koníky dnes začal den v brzkých ranních hodinách v Dolním Dobřejově, v oblasti České Sibiře tím, že jim byla odebrána krev, dostali vitamíny a anestetika a jejich přepravní bedny byly vystříkány feromony, které mají nelekou cestu koním usnadnit.

„Nejhorší úsek transportu na nás čeká až v Mongolsku, kde koně absolvují 300 km na nákladních autech po velmi těžko sjízdných komunikacích,“ doplnil ředitel ZOO Praha Miroslav Bobek.

Kapitán letounu CASA C-295 M z 24. základny dopravního letectva AČR v Praze - Kbelích kapitán Jiří Ulvr uvedl, že si musí při startu i přistání dát pozor na to, aby byl zachován komfort pro koníky, to znamená, že při startu musí dbát na pozvolné stoupání, aby si koně nesedli a stejně při přistání pozvolna klesat. Let do Mongolska s mezipřistáním v Kazani má trvat 17 hodin. Po šestiapůlhodinovém letu vystřídá posádku kapitána Ulvra v Kazani posádka kapitána letounu podplukovníka Milana Laňáka, který přepravní úkol splní s mezipřistáním v Novosibirsku, přistáním v Mongolsku.

Na odlet pražských koní Převalského, kteří rozšíří chov v mongolských stepích, se akreditovalo na 45 novinářů. I to svědčí o důležitosti projektu, který podpořila česká armáda.