Vojáci 4. brigády zamířili do základních škol. V Kladně si vyzkoušeli roli pedagogů

Autor: Jana Deckerová

Informace o současné Armádě České republiky, její historii, ale i praktické ukázky zdravotnické přípravy, chemické ochrany a zkušenosti ze zahraničních misí. To jsou hlavní témata, se kterými přijeli v úterý 28. ledna vojáci 4. brigády rychlého nasazení ze Žatce do Základní školy a Mateřské školy Zdeňka Petříka v Kladně.

Od letošního září je v rámcovém vzdělávacím programu pro základní školy zahrnut prezentační program resortu obrany „Příprava občanů k obraně státu - POKOS“, který vychází z Koncepce přípravy občanů k obraně státu.

„Tím, že vojáci vyrazí s tímto programem přímo mezi děti do základních škol, bychom chtěli propojit teorii s praxí. Cílem je ujasnit žákům pojmy, které souvisí s obranou státu a Armádou České republiky, historií, tradicemi, ale i to, aby si uměli poradit zejména při řešení krizových situací vojenského i nevojenského charakteru,“ říká Michaela Zacharová z odboru komunikace a propagace ministerstva obrany. „Tato škola v Kladně je první, kam jsme s projektem zamířili, do konce ledna navštívíme ještě dvě základní školy v Jihlavě. Během roku chceme navštívit postupně všechny kraje a již nyní se nám aktivně hlásí školy, které o vojáky v roli pedagogů mají enormní zájem.“

„To, že se před děti postaví voják v uniformě a názorně jim v rámci zdravotnické přípravy předvede, jak zachránit kamarádovi život, nebo jak se zachovat při živelních pohromách, to má určitě jinou váhu, než když se o to pokusíme my,“ potvrzuje přínos vojáků ve školách Šárka Vostárková, ředitelka kladenské Základní školy a Mateřské školy Zdeňka Petříka. „Velmi tuto aktivitu vítám a už teď mám od dětí skvělé ohlasy.“

„Tato zkušenost je velmi cenná i pro nás,“ konstatuje nadporučík Milan Němec, který dorazil s vojáky 41. mechanizovaného praporu 4. brigády rychlého nasazení ze Žatce. „Pro děti jsme si připravili kompletní ucelené pásmo, které zahrnuje nejen informace o tom, jak naše armáda funguje, jakou má strukturu, jak a proč vstoupit do armády, ale seznámí se i s praktickými ukázkami ze zdravotnické přípravy nebo se dozví něco z historie zbraní hromadného ničení až po současné chemické hrozby.“

V rámci programu nemohly chybět ani zkušenosti ze zahraniční mise. „Na dětech bylo vidět, že toto téma je velmi zaujalo, protože ne všichni mají možnost se s účastníky našich misí setkat,“ konstatuje rotmistr Martin Bulena, který působil v roce 2008 ve 3. kontingentu 3. provinčního a rekonstrukčního týmu v afghánském Lógaru. „Zajímaly se nejen o naše úkoly, které tam plníme, ale například i o to, jak tam trávíme volný čas, nebo co tam například jíme. Musím říct, že mi přišlo vhod i mé pedagogické studium, které jsem si tu v praxi vyzkoušel a přiznávám, že to opravdu není jednoduché postavit se před stovku dětí a čelit zvídavým dotazům.“

Program doplnil i historik Vojenského historického ústavu Praha Karel Straka, který přiblížil dětem československé legie v kontextu první světové války. „Je to samozřejmě specifická historická tematika, která dětem není moc známa, ale myslím, že díky dnešku budou určitě vědět, kdy proběhla bitva u Zborova, že se jí zúčastnilo přes sto tisíc legionářů a co pro vznik naší armády znamenala,“ říká Karel Straka.

„Fakt to bylo dneska prima,“ svěřuje se Zdeněk Zahrádka, žák páté třídy, který jako první správně odpověděl na soutěžní otázku z chemické ochrany. „Armádní tematika mě hodně zajímá, nejen technika, ale zejména nové vojenské technologie, tam je totiž armáda vždycky o krok napřed a myslím si, že tam je i vědecká budoucnost. Bylo by skvělé být u toho.“

Vojáci 4. brigády rychlého nasazení zamířili do základních škol.

Autor: J. Hokův