Věřit svým schopnostem a svěřené technice

Autor: kapitánka Martina Štěpánková

Řidiči 7. mechanizované brigády se zúčastnili pilotního výcviku v řízení vojenských vozidel, který v uplynulém týdnu organizoval Institut dopravní východy, Velitelství výcviku – Vojenská akademie ve Vyškově.

Cílem výcviku bylo zdokonalit řidiče ze 7. mechanizované brigády v jízdě v extrémním terénu a seznámit je s možnostmi a schopnostmi nákladních vozidel T-810 ve skutečně náročném terénu a za ztížených podmínek. Ztíženými podmínkami je například jízda v kompletní balistické ochraně a jízda v noci, bez světel, pouze s použitím přístroje nočního vidění KLARA.

V rámci týdenního kurzu se vojáci seznámili s novým výukovým simulátorem T-810. Přímo v terénu si osvojovali dovednosti samovyproštění pouze vlastními silami vozidla pomocí navijáku a kladky. Denní i noční jízdy se konaly na novém terénním polygonu Kotáry ve vojenském výcvikovém prostoru Březina, kde si řidiči mohli vyzkoušet 100% stoupání i klesání, maximální boční náklon, praktické ověření výrobcem deklarovaného křížení náprav a nájezdových úhlů a v neposlední řadě i jízdu po extrémně hrubé kamenité cestě.

Další nelehkou překážkou byla jízda v těžce podmáčeném a neúnosném terénu, kde si vozidla T-810 vyzkoušela i brodění. Samozřejmostí zůstává zdolávání překážek, které stanovují vojenské předpisy pro výcvik řidičů, jako je zdolávání příkopu, terénního stupně, příkopu s kolejovým můstkem, zdolávání svahu a vrcholku svahu. Na závěr kurzu si vojáci procvičili noční jízdy ve stylu patrolování v zahraničních misích, kdy délka okruhu fiktivní patroly byla 25 km v délce trvání 2 a půl hodiny. Celou trasu museli zdolat bez použití světel, pouze s přístroji nočního vidění. Trasa byla naplánována přes všechny výše zmíněné překážky.

Pomyslnou třešničkou na dortu celého výcviku byla možnost vyzkoušet si smykovou plochu v prostorech IDV Vyškov, a to jak v přímém směru, tak i při průjezdu zatáčkou. Toto praktické cvičení je neocenitelným nástrojem při dokazování platnosti fyzikálních zákonů a uvědomění si, že schopnosti řidiče mají své hranice.

Říká se „těžko na cvičišti, lehko na bojišti“, proto je tento druh výcviku velmi důležitý, neboť vojáci potlačují psychický blok a obavy ze zdolání takto náročných překážek. Zároveň se prohlubuje důvěra vojáků ve svoji techniku, že dokáže problémové úseky hravě zvládnout, pokud je správně a s rozvahou řízena.