
Zahájení soutěže o nejlepšího řidiče AČR
Obrázek x z y
31.10.2014
Středa 29. října patřila v posádce Vyškov k těm průlomovým. Na start prvního ročníku celoarmádní soutěže „Nejlepší řidič AČR“, pod záštitou náčelníka Generálního štábu AČR, se zde postavilo celkem 62 řidičů, mezi nimiž byla také jedna žena.
Organizátoři z Centra dopravní výchovy Velitelství výcviku – Vojenské akademie, jehož přípravou projde ročně více než tisícovka řidičů i učitelů řidičů, tak připravili další z celoarmádních profesních soutěží. Tentokrát byla určena pro nejpočetnější vojenskou odbornost – řidiče. Do soutěže vyslaly své zástupce agentury logistiky, komunikačních a informačních systémů a vojenského zdravotnictví, ale nechyběly mezi nimi ani řidiči z dalších útvarů pozemních i vzdušných sil armády.
„První ročník soutěže jsme zaměřili na tzv. zabezpečovací vozidla, tedy vozidla Tatra 810, Tatra 815, Land Rover 110 a UAZ 469B, která představovala čtyři soutěžní kategorie. V rámci nich museli soutěžící projít v průběhu dvou dní sedmi stejnými disciplínami, přičemž jedinou odlišností byly rozměry překážek vzhledem k technickým parametrům vojenské techniky,“ vysvětluje náčelník Centra dopravní výchovy podplukovník Radoslav Mareček.
Soutěžící nejprve prošli písemným testem s dvaceti otázkami zaměřenými na znalosti pravidel provozu vozidel ozbrojených sil a poté se již přesunuli na speciální řidičská cvičiště Vojenského výcvikového prostoru Březina. Zde pod dozorem odborných rozhodčích předváděli své řidičské umění v disciplínách, jako je slalom, podélné parkování, omezený prostor, jízda náročným terénem i s ochrannou maskou. Museli si poradit i se samovyproštěním vozidla a nechyběla ani první pomoc v podobě vyproštění zraněného z hořícího vozidla a jeho přesun do bezpečí.
Titul „Nejlepší řidič AČR“ putuje k libereckým chemikům
Soutěžící bojovali hlavně s časem. V každé disciplíně totiž hrozila závodníkům celá řada penalizací za nesplnění některých úkolů, přičemž každá časová ztráta mohla znamenat vzdálení se od velkého prvního cíle, tedy vítězství v kategorii. Byli to totiž právě jejich vítězové, kteří se mezi sebou v závěru utkali v tzv. superfinále o ten titul nejcennější.
Námětem finálové disciplíny byla výměna poškozené pneumatiky u osobního vozidla. Postoupili do ní čtyři vítězové jednotlivých kategorií: desátník Jan Hrdlička z 14. pluku logistické podpory Pardubice (vítěz v kategorii Tatra 815), nadrotmistr Milan Beneš z 53. pluku průzkumu a elektronického boje (vítěz v kategorii Tatra 810), desátník Jan Sedlák z 4. brigády rychlého nasazení Žatec (vítěz v kategorii Land Rover) a četař Lukáš Bělonohý z 31. pluku radiační, chemické a biologické ochrany Liberec (vítěz kategorie UAZ). A byl to právě četař Bělonohý, který si nakonec, spolu se ziskem Putovního poháru náčelníka Generálního štábu AČR, odvezl titul „Nejlepší řidič AČR“.
„Všichni řidiči prokazovali v průběhu soutěže vysoké nasazení, nechyběla soutěživost, rivalita. Každý chtěl vyniknout, vyhrát,“ hodnotí pořadatelé první ročník. I když soutěž byla velmi náročná na organizaci, uvažuje se příští rok dokonce o kategoriích bojových vozidel.
Soutěže se účastnila i řidička
A jak ji hodnotí jediná žena, svobodnice Petra Krumlová, příslušnice 14. pluku logistické podpory Pardubice, která soutěžila v kategorii Land Rover? „Působím na funkci řidičky necelý rok a jezdím převážně s osobními vozidly, takže toto byla pro mě jedinečná možnost a výzva vyzkoušet si, co všechno dokážu zvládnout právě s vozidlem Land Rover. Úplně poprvé jsem zde měla příležitost vyzkoušet si řízení v ochranné masce, i když to pro mě nebyl takový problém. Zvládla jsem i úvaz na vyproštění s těžkou kladkou, ale nedařilo se mi v podélném parkování, kde byla dle mého názoru velkou nevýhodou, skutečně vysoká - čtyřiceti minutová penalizace.“