Ve Vodochodech se leteckému průmyslu daří

Autor: podplukovník Jan Šulc, oddělení komunikace s veřejností, Generální štáb AČR

V úterý 4. března navštívil náčelník Generálního štábu AČR generálporučík Petr Pavel areál společnosti AERO Vodochody AEROSPACE a.s., kde se seznámil se schopnostmi firmy, zejména pak její divize vojenských letadel. Po celou dobu návštěvy generálporučíka Pavla doprovázeli také zástupci Vzdušných sil AČR v čele se zástupcem velitele vzdušných sil plukovníkem gšt. Jaromírem Šebestou.

Program návštěvy byl zahájen nejprve sérií krátkých představení firmy a jejích jednotlivých divizí. Historie společnosti Aero sahá do roku 1919 a za bezmála stovku let své existence firma vyrobila úctyhodných řádově 11 000 letadel. S typy L-29 Delfín a L-39 Albatros společnost na mnoho let ovládla velkou část světového trhu vojenských proudových cvičných letounů. Aktuálně nejvyšší model lehkého víceúčelového podzvukového letounu L-159 ALCA je v současnosti ve výzbroji Armády České republiky a v brzké době by jej měla při výcviku pilotů začít užívat i americká společnost Draken International. Významný podíl na činnosti firmy Aero má v současnosti především civilní letecká výroba, v rámci níž společnost zajišťuje subdodávky pro mnoho předních světových výrobců letadel a vrtulníků.

Přímou spolupráci Aera s resortem obrany nyní reprezentují zejména dvě uzavřené smlouvy vztahující se k letounům L-159 ALCA, a sice na komplexní podporu tohoto letounu a o uložení jeho nadbytečných 36 kusů. Aero hraje také klíčovou úlohu v jednání mezi Ministerstvem obrany a společností Draken International v odkonzervování a odprodeji až 24 kusů uložených letounů L-159 ALCA. „Byli bychom rádi, kdyby spolupráce armády jakožto největšího stávajícího uživatele L-159 ALCA na tomto projektu neskončila okamžikem prodeje, ale aby pokračovala například i další výměnou zkušeností či využitím simulátorů pro L-159. Společnost Draken International totiž chce stroje aktivně používat,“ podotkl za Aero Jakub Fojtík. „Budeme pochopitelně podporovat kroky, které povedou k prodeji a spokojenosti nového uživatele, ale takový vztah nesmí přinášet armádě žádné další náklady ani omezovat běžnou činnost naší základny v Čáslavi,“ reagoval na podnět generálporučík Pavel.

Ve vztahu k L-159 ALCA pracuje Aero v současnosti na několika modernizačních projektech, které mohou významně přispět k dalšímu rozšíření bojových a výcvikových možností letounu. Prvním z nich je integrace nového značkovacího kontejneru použitelného nejen pro navádění řízené munice, ale i k průzkumu a zjišťování poloh cílů. Významné rozšíření by měla přinést i integrace brýlí nočního vidění, takzvaných „NVG“, která vyžaduje úpravu některých přístrojů v kokpitu. Zvýšení doletu a vytrvalosti nejen pro stroje L-159, ale i L-39 slibuje projekt takzvaného „mokrého“ křídla s integrovanými nádržemi na palivo. Z realizovaných projektů lze zmínit například modernizaci palubních displejů a upgrade softwaru avioniky, která již byla na části flotily L-159 ALCA užívaných AČR provedena. Zcela zásadním krokem je pak Aerem připravovaná modernizace dvojmístné verze L-159T na provedení T2, kdy doplněním ofenzivních a defenzivních systémů ze stroje vznikne plnohodnotný bojový letoun s dvoučlennou posádkou převyšující schopnosti základních jednomístných verzí L-159.

Diskuse se pochopitelně stočila i na celosvětově populární stroje L-39, o které je mezi uživateli s ohledem na jejich kvality a nízké provozní náklady neustále zájem. Potenciál k provozu u nejnovějších strojů přitom výrobce odhaduje ve světě až téměř do roku 2040. „Divili byste se, kolikrát se při rozhovorech se svými zahraničními protějšky setkávám s výzvou, že by to chtělo nějakého přímého nástupce L-39,“ poznamenal v této souvislosti generálporučík Pavel. „Také vnímáme, že takový zájem ve světě je, a máme v té souvislosti nějaké plány do budoucna. Například již nyní se testují i na strojích L-39 průhledové displeje české výroby,“ odpověděl za Aero projektový manažer Martin Mamula.

Po úvodních prezentacích a diskusi následovala přímo prohlídka výrobních a vývojových prostorů Aera. Generálporučík Pavel s ostatními hosty se tak mohl krátce seznámit s některými prototypy a zhlédnout průběh generálních oprav letounů L-39 pro tuniské a alžírské letectvo. V další části areálu pak navštívil i konstrukční pracoviště a výrobní haly, v nichž Aero plní své úkoly v rámci mezinárodního projektu vývoje vojenského transportního a tankovacího letounu Embraer KC-390, či montážní linku na vrtulníky Sikorsky S-76.

Na závěr své návštěvy generálporučík Pavel konstatoval: „To, co jsem zde dnes viděl, je obdivuhodné. Vždy mě těší úspěch domácího výrobce ve světě - je i naším úspěchem.“