Ve Kbelích se uzavřela éra legendárních vrtulníků Mi-8

Autor: kapitánka Kristýna Kosatíková

U 24. základny dopravního letectva v pražských Kbelích dnes slavnostně ukončili provoz vrtulníku Mi-8, naposledy ho pilotoval sám velitel základny brigádní generál Jaroslav Falta. Se symbolem dopravního letectví se kbelští rozloučili po téměř šedesáti letech služby.

„Na jednu stranu je úctyhodné, jak dlouho a jak spolehlivě sloužil k naší přepravě, na druhou stranu podobné muzejní kousky, jako jsou u pozemního vojska třeba bojová vozidla BVP-2, ukazují na obrovský vnitřní dluh a podfinancovanost české armády. To byl také důvod, proč jsme nastartovali největší modernizaci české armády v její novodobé historii, vzdušné síly nevyjímaje," uvedla v projevu ministryně obrany, která se slavnostního ukončení provozu tohoto stroje zúčastnila. 

Od 70. let zajišťovaly vrtulníky Mi-8, kromě běžných přepravních, transportních, výsadkových a jiných specifických úkolů, zejména lety prezidentů a dalších nejvyšších představitelů státu a armády a staly se nedílnou součástí historie dopravního letectva. Vrtulníky Mi-8 různých verzí sloužily v československém, později českém letectvu od roku 1967.

Významným milníkem byl přelom roku 1988 a 1989, kdy byly do Kbel dodány čtyři vrtulníky Mi-8 v salonní verzi PS určené pro přepravu ústavních činitelů. V roce 1992 připadl jeden stroj po rozdělení republiky Slovensku. Zbývající tři stroje byly později modernizovány – došlo k rozšíření kapacity na 15 cestujících a k instalaci meteorologických radarů, které umožnily bezpečný provoz i v náročných povětrnostních podmínkách.

Posledním vrtulníkem, který až do letošního roku sloužil u 24. základny dopravního letectva Praha-Kbely, je vrtulník Mi-8 s trupovým číslem 0836, vyrobený v roce 1988. Tento stroj má za sebou více než 5 150 letových hodin a symbolicky tak uzavírá téměř šest desetiletí provozu typu Mi-8 v československém a českém vojenském letectvu.

„Mi-8 patří k typům, které definovaly naše dopravní letectvo. Byl to stroj, který nikdy nezklamal – robustní, spolehlivý a přitom elegantní. Mnozí z nás s ním strávili velkou část kariéry, proto dnešní rozloučení vnímáme s úctou a hrdostí,“ uvedl brigádní generál Jaroslav Falta, velitel 24. základny dopravního letectva Praha-Kbely. Podle majora Martina Moldříka, zástupce velitele 243. vrtulníkové letky 24. základny, patří stroje řady Mi-8 mezi nejrozšířenější a nejznámější na světě. Jejich kouzlo spočívá v jednoduché a bezproblémové konstrukci s příznivým poměrem mezi užitnými vlastnostmi, cenou stroje i náklady na provoz. „Jsou velice spolehlivé a bezpečné,” doplnil Moldřík. 

Rozloučení s typem Mi-8 je nejen symbolickým koncem jedné éry v dějinách kbelského dopravního letectva, ale i připomínkou obětavé práce generací techniků, palubních inženýrů, pilotů, letušek a příslušníků základny, kteří se o tyto stroje po celou dobu jejich služby s profesionalitou starali. V paměti všech zůstane Mi-8 jako stroj, který důstojně nesl barvy českého vojenského letectva a navždy se stal jeho součástí.

Ministryně obrany dnes také 24. základně udělila za dlouholeté vynikající plnění služebních úkolů Záslužný kříž ministra obrany I. stupně. „Děkuji za vaši službu, přeji vám hodně bezpečných letů a mnoho úspěchů ve vaší práci," poděkovala nastoupeným vojákům Jana Černochová.

Ve Kbelích se uzavřela éra legendárních vrtulníků Mi-8

Autor: Jan Kouba

Ve Kbelích se uzavřela éra legendárních vrtulníků Mi-8

Autor: Pavel Křemen