V Praze se jednalo o Evropské letecké vojenské dopravě

Autor: nadporučice Nadija Černoguzová, praporčík Lukáš Malec

Ve dnech 22. až 24. října se v Praze uskutečnilo jednání o strategické letecké dopravě, které organizoval Odbor vojenské dopravy Agentury logistiky MO.

Hlavním hráčem jednání bylo nezávislé sdružení států NATO a EU s názvem Evropské dopravní koordinační středisko (MCCE – Movement Coordination Centre Europe), které sídlí v nizozemském Eindhovenu a jehož je ČR aktivním členem od roku 2010. V roce 1999 Evropská unie a Severoatlantická aliance identifikovaly dva společné nedostatky v oblasti vojenské dopravy, a to nedostatečné zajištění strategické a operační letecké a strategické námořní dopravy, a samozřejmě absence prvku, který by tyto služby koordinoval. Toto středisko bylo oficiálně zřízeno 1. července 2007 sloučením Evropského střediska letecké dopravy (EAC - European Airlift Centre) a Střediska pro koordinaci námořní dopravy (SCC - Sealift Co-ordination Centre) za účelem koordinace a optimalizace strategické vojenské dopravy. Středisko funguje na základě technických dohod (TA - Technical Arrangements) a v současné době sdružuje 25 zemí.

První část jednání byla koordinována Oddělením letecké dopravy (MCCE Air Transport Cell). Pro představu byly zhodnoceny kritéria jednotlivých aktuálních projektů MCCE jako například projekt ATARES (Air Transport, Air-to-Air Refuelling and other Exchanges of Services). Mezi tyto služby patří například vzájemné sdílení volných přepravních kapacit mezi účastnickými státy, vzájemné poskytování tankování za letu nebo zajištění letounů pro operační lety v určité oblasti. Jednotlivé členské země zde představily své aktuálně nabízené sdílené přepravní kapacity.

Druhá část jednání byla řízena Koordinační buňkou pro strategickou leteckou dopravu (SALCC - Strategic Air Lift Coordination Cell), další nezávislou vojenskou organizací, shodou okolností také se sídlem v Eindhovenu, jejímž hlavním úkolem je koordinovat projekt SALIS (Strategic Airlift Interim Solution). Osazenstvo se změnilo na zástupce SALCC, zástupce MCCE, zástupce konsorcia RUSLAN-SALIS GmbH a samozřejmě zástupce členů tohoto projektu z dvanácti aliančních zemí a dvou zemí Partnerství pro mír (PfP) Finska a Švédska. Vyhodnotili uplynulé období a projednali pravidla pokračování rezervace přepravních kapacit nákladních letadel Antonov An-124 Ruslan, Iljušin IL-76, popřípadě Antonov An-12, či Antonov 225 Mrija. Nepřehlédnutelná část jednání byla věnována technickým a technologickým novinkám, které zvyšují již tak neuvěřitelnou objemovou kapacitu antonovů.

Projekt SALIS vznikl na základě závěrů pražského summitu NATO (2002), který specifikoval požadavky takzvané PCC (Prague Capabilities Commitment), které zahrnovaly mimo jiné požadavek na takzvaný zajištěný přístup ke strategickým leteckým přepravním kapacitám (Assured Access). Provozovatelé těchto letounů a tedy členové výše uvedeného konsorcia jsou společnost Volga-Dněpr Airlines (RUS) a Antonov Design Bureau (UKR). Česká republika je přitom jedním ze zakládajících členů tohoto projektu. Například v roce 2013 umožňuje projekt SALIS členským zemím využít až 2000 letových hodin An-124. Pro představu průměrná potřeba letových hodin při obousměrné cestě z České republiky do Afghánistánu je asi 19 letových hodin. Přičemž konsorcium poskytuje permanentní pronájem dvou letounů An-124 ve prospěch účastníků a dále přistavení dalších dvou letounů do tří dnů a dokonce dalších dvou do devíti dnů, a to bez ohledu na případné konkurenční civilní zakázky.

Smlouvu se společností RUSLAN-SALIS GmbH uzavřela jménem členských zemí NATO Agentura NAMSA (dnes NSPA - NATO Support Agency), která zajišťuje partnerským zemím NATO a jejím jednotkám logistickou podporu. Každodenní činnost projektu řídí právě v Praze zasedající mezinárodní vojenská organizace SALCC. Příklad využití tohoto projektu mohl být spatřen veřejností na ostravských Dnech NATO v září tohoto roku.

„Bez možností, které nám poskytují tyto projekty a organizace, bychom nebyli schopni adekvátně zabezpečovat potřeby našich vojáků, kteří nasazují své životy v zahraničních operacích.“ řekl plukovník Martin Štochl, náčelník odboru vojenské dopravy Agentury logistiky MO.