V Liberci se uskutečnil Den bezpečnosti silničního provozu

Autor: kapitánka Vlastimila Cyprisová, 31. brigáda radiační, chemické a biologické ochrany

Vojenská policie ve spolupráci se s Policií ČR, hasiči, záchranáři, vyškovskou vojenskou akademií, firmou Škoda auto a.s. a dalšími partnery uspořádala ve dnech 2. a 3. července Den bezpečnosti silničního provozu BESIP. Na akci zavítali do Kasáren 6. října příslušníci vojenských útvarů a zařízení posádky Liberec a ozbrojených složek.

V České republice došlo v loňském roce k 81 404 dopravním nehodám, 681 osob bylo usmrceno, 2 986 osob bylo zraněno těžce a 22 590 lehce. Ve srovnání se třemi předchozími ročníky se jedná o nárůst. Jakákoliv opatření, která mohou předejít dopravní nehodě nebo pomohou zvládat krizové situace, jsou velkým přínosem nejen pro řidiče, ale pro všechny zúčastněné osoby.

„Tato preventivní akce má poukázat na špatné návyky řidičů při řízení vozidla, dále vést k tomu, aby řidiči nezapomínali na bezpečnostní prvky ve vozidle, zvládali krizové situace, které mohou při řízení vzniknout, věděli, co mají dělat při dopravní nehodě a uměli poskytnout první pomoc,“ vysvětlil náčelník skupiny oddělení dopravně pořádkové služby Vojenské policie kapitán Tomáš Gubáš.

Instruktor speciální přípravy řidičů, nadrotmistr Jan Plaček, který se specializuje na nákladní vozidla, přijel se svými kolegy z Velitelství výcviku – Vojenské akademie Vyškov. Všichni pracují na odboru dopravní výchovy, který se jako jediný v armádě podílí na přípravě a výcviku vojenských řidičů.

Do Liberce si přivezli dva simulátory. Simulátor nárazu má ukázat důležitost používání bezpečnostních pásů a správné dodržování bezpečné vzdálenosti. „Konstrukce současných vozidel je uzpůsobena tak, aby došlo k co nejmenšímu zranění osádky. Je ovšem důležité, aby řidiči a všechny osoby ve vozidle použili bezpečnostní pás, a to i na zadních sedačkách,“ popsal nadrotmistr Plaček a dodal: „Největší chyba, kterou osoby v momentě nárazu dělají, je, že se zapřou nebo chytnou volantu. Mohou si tak způsobit vážná zranění, třeba zlomit obě ruce.“

Simulátor převrácení slouží ke snížení následků dopravní nehody a nácviku vystoupení z vozidla. „Při výstupu z převráceného vozidla se musí pasažér zapřít rukama a nohama a zabořit do sedadla, aby nespadl na hlavu a nepoškodil si páteř. Přitom je stále připoután. Teprve pak se volnou rukou odpoutá, spustí na kolena a vystoupí z vozidla,“ zdůraznil Plaček s tím, že i předměty, které jsou v automobilu volně položené, jsou nebezpečné a mohou způsobit zranění.

Součástí prezentace složek Integrovaného záchranného systému byla i ukázka použití hasičského přístroje při hašení hořícího automobilu, nácvik simulovaného řízení vozidel za nestandardních podmínek, praktický nácvik resuscitace osob nebo ošetření popálenin. Oční klinika Gemini prováděla v rámci akce „Vidíš dobře?“ kontrolu a měření zraku.