Česká expozice před otevřením veletrhu
Obrázek x z y
14.9.2012
Historicky nejstarší letecký veletrh světa se letos dočkal oproti minulosti významných změn. Jednalo se především o dislokaci, ale do určité míry rovněž o celkovou koncepci a náplň.
Veletrh ILA (Internationale Luft und Raumfahrtausstellung) je již méně cílem pro běžné laické návštěvníky, lovce fotek vojenských letadel a spotery, i když i pro ně zůstává velké spektrum možností, ale stává se ještě více než dříve prezentací moderních technologií. Můžeme mluvit o jednoznačném potvrzení trendů, o kterých jsme se již zmiňovali v časopisu A report. Přesto je na co se koukat. Poprvé na veřejnosti startuje evropský transportní letoun A400, výrobci prezentují řadu podstatných modernizací zavedené výzbroje i vybavení letadel. Jako zajímavou novinku lze uvést, že se německá armáda rozhodla nakoupit pro svoje potřeby v misích izraelské bezpilotní letouny Heron.
Ani v Německu nelze přehlédnout dopad ekonomické krize. ILA se proto stává více akcí odbornou než lidovou veselicí, což lze označit za správný vývoj. Jako hlavní témata lze označit oblast technologií a mezinárodní spolupráci. Výrazně posílila tendence k využití programu nejen Smart Defence, ale rovněž evropského Pooling and Sharig, a to i v oblasti společného výcviku. Změnila se rovněž dislokace veletrhu, což se do jisté míry odrazilo i v možnostech pracovníků médií. Letová dráha je dále od návštěvníků a výše oproti nim, přičemž se prakticky celý den koukají do slunce.
Jako zásadní trend letošního ročníku veletrhu lze označit technologie budoucnosti, především z hlediska pohonu letadel. Proto je možno vidět letouny s elektrickým pohonem, přičemž zdrojem energie jsou solární panely i palivové články. Tato letadla již skutečně létají, i když jsou to pouze malé sportovní typy. Avšak v roce 2035 by měl odstartovat velký dopravní letoun s elektrickým pohonem.
Veletrh ILA 2012 je rovněž prezentací doslova záplavy různých robotů leteckých i pozemních. Několik zajímavých typů přijelo i z Indie. Tato země se stala výrazným partnerem jak veletrhu ILA, tak německého leteckého průmyslu. Hlavním partnerem letošního ročníku je Polsko. Naši severní sousedi přiletěli s modernizovanou verzí malého dopravního letounu Briza, turbovrtulovým cvičným letounem Orlik, několika sportovními letouny a přivezli rovněž řadu zajímavých bezpilotních letounů.
V české expozici udivila především neúčast známých hlavních výrobců. Na ploše se objevil pouze malý sportovní letoun PS-28 Cruiser společnosti Czech Sport Aircraft a.s. z Kunovic. V rámci expozice v hale 1 se zúčastnily společnosti: Asociace výrobců letadel České republiky, Czech Airlines Technics, s.r.o. (Praha) Česká letecká servisní a.s. (Praha), DSA a.s. (Praha), ERA a.s. (Pardubice), OMNIPOL a.s. (Praha), První brněnská strojírna Velká Bíteš a.s. (Brno), Poličské strojírny a.s. (Polička), Quitner a Schimek, s.r.o. (Nová Paka), SPEEL Praha, s.r.o. (Praha), RAMET C.H.M. a.s. (Kunovice) a UNIS, a.s. (Brno).