NATO Tiger Meet 2012 (1)
Obrázek x z y
5.6.2012
Od 28. května do 4. června se 211. taktická letka 21. základny taktického letectva Čáslav zúčastnila jednoho z největších cvičení v Evropě. Téměř devět stovek účastníků z patnácti národů, celkem 56 letadel a vrtulníků, včetně dvou letounů AWACS, stejného počtu tankerů KC135, protivzdušné obrany z Německa a Norska či speciální jednotky pro přímou podporu pozemních vojsk společně změřili síly na letecké základně Oerland v Norsku. Čáslavská letka se podílela třemi nadzvukovými stroji, šesti piloty a 13 příslušníky pozemního personálu.
Do každoročního cvičení NATO Tiger Meet se letos 211. taktická letka zapojila jen jeden týden. Hlavním důvodem byla další cvičení probíhající v následujících týdnech na základně v Čáslavi (zaměřené na radioelektronický boj a přípravu před misí Baltic Air Policing).
Ve čtyřech letových dnech (úterý až pátek) jsme odlétali 13 letů zaměřených na manévrový vzdušný boj a společné letecké operace COMAO. V manévrovém vzdušném boji jsme bojovali proti letounům F16, F18, Rafalle. Mise COMAO jsou zaměřené převážně na boj za hranici viditelnosti tzv. BVR (Beyond Visual Range), ve kterých letouny Jas39 plnily úkoly stíhačů chránících „balík“ letadel bombardérů. Často je ve scénáři mise zakomponován i vrtulník nebo jiný pomalu letící letoun, který vyzvedává např. sestřeleného pilota v boji. V misích COMAO bývá na straně dobrých tzv. Blue Force cca 30-40 letadel, proti nimž stojí oponenti tzv. Red Force o síle přibližně osmnácti letadel.
Každá mise COMAO měla obrovská výcvikový přínos. Scénáře byly zaměřené na soudobé konflikty, kterých se letky NATO účastní nebo účastnily (Libye, Irák, Afghánistán). Za zmínku stojí, že tygří letky z Francie, Holandska, Belgie a Norska aktivně ve válečných konfliktech zasahovaly či stále zasahují.
Plánovací proces na úkol takového rozsahu je zahájen den před skutečným letem a zabere minimálně osm hodin. V pátek 1.června byl v misi COMAO velitelem všech stíhačů pilot 211. taktické letky kapitán Jiří Čermák. Jeho funkce je nazývána OCA (Offensice Counter Air) Leader. Kapitán Čermák musel koordinovat a úzce spolupracovat s velitelem mise tzv. Mission Commanderem. Měl k dispozici celkem 11 stíhačů (3x Gripen, 8x F16), se kterými musel ochránit 20 bombardérů, 8 speciálních letounů pro ničení protivzdušné obrany a jeden vrtulník. Na straně Red Force stálo 18 stíhačů, jeden letoun pro rušení radarů a komunikace a 5 prostředků protivzdušné obrany (různé protiletadlové raketové komplety). Úkolem mise bylo vrtulníkem zachránit inspektory OSN, provést přímou podporu pozemních vojsk CAS, a bombardovat určené cíle. Celkový čas působení na území protivníka byl 50 minut.
COMAO by se dalo zjednodušeně popsat takto: Při plánování se zjišťují rizika a hrozby ze strany protivníka, terénu, počasí, vyhodnotí se nejbezpečnější trať pro přílet k cíli, naplánuje se proud, jakým se postupně všechny letouny zapojí do boje. V našem případě měl boj trvat 50 minut. Jako první přilétává do válečné zóny skupina jedenácti stíhačů, která za pomocí raket dalekého dosahu tzv. „vystřel a zapomeň“ vybojuje vzdušnou nadvládu. Tu se bude snažit udržet po celou dobu, kdy operují naše letouny nad územím protivníka. Za několik minut přilétá skupina speciálních letounů TORNADO ECR s raketami HARM, určených k umlčení raketových kompletů protivzdušné obrany protivníka. Za cca 30 minut byla v případě našeho COMAO nadvláda vybojována a bombardéry mohly vstoupit do boje a pokračovat za svým cílem, vrtulník vyzvednout inspektory OSN. Scénář ovšem myslí i na to, že do boje na straně Red Force postupně vstupují letouny z dalších základen a v průběhu celé operace COMAO napadají již bombardující či vracející se letouny Blue Force. Stíhači tedy musí nejen vytvořit prvotní tlak a vybudovat vzdušnou nadvládu, ale musí v boji pokračovat, očekávat další zapojování letounů protivníka a vzdušnou nadvládu udržet.
Výhodou současných operací COMAO je spektrum letounů zapojujících se do boje. Ve většině případů jsou letouny tzv. Multirole. Znamená to, že tento víceúčelový letoun může bombardovat a podporovat pozemní vojska a zároveň rychle přejít na vzdušný boj za hranicí viditelnosti. V případě našeho COMAO jsme udrželi vzdušnou nadvládu cca 30 minut. Po zbylých 20 minut se aktivně do vzdušných bojů zapojily právě letouny Multirole a zajistily bezpečný návrat všech sil Blue Force. Tato alternativa byla přesně předem naplánována a vyšla skvěle.
Podrženo sečteno, v páteční misi COMAO byly zadané úkoly splněny s minimálními ztrátami. Pod velením kapitána Čermáka nedošlo k žádnému sestřelu Blue Force letouny protivníka. Jediné dva letouny byly zasaženy raketami PVO. Po přistání a tříhodinovém vyhodnocení mise „tygří“ letka se třemi letouny Jas 39 sestřelila 7 protivníků z celkového počtu osmnácti možných. Velice dobře byl hodnocen profesionální výkon ve všech fázích mise COMAO.
V závěru dne, kdy jsme se sešli s ostatními piloty a měli jsme možnost s nimi diskutovat o létání v Afghánistánu a Libyi, nám nezřídka říkali „Good Job“. O kvalitách výcviku 211. taktické letky s letouny Jas 39 svědčí i pozvání do prestižní holandsko- norské školy Fighter Weapon School (půlroční kurz pro piloty, srovnatelný s americkým TOP GUN).