Rychle rozebrat a složit vrtulník, cvičili v Náměšti

Autor: tisková a informační důstojnice 22.zVrL, kpta. Ing. Jana Skřivánková

Pokud je transportní vrtulník Mi-171Š poškozený, nebo má být přemístěn na velkou vzdálenost, například do Afghánistánu, musí být přepraven letecky velkokapacitním letounem. Pak je třeba jej rychle rozebrat a po transportu zase rychle složit. Na tuto možnost se ve dnech 16. až 20. března připravovali na 22. základně vrtulníkového letectva.

Netradičního nácviku se účastnilo téměř 60 příslušníků technického personálu z náměšťské základny, včetně 10 techniků, kteří doposud opravovali převážně L-39 Albatros.

K tomu, aby mohlo dojít k přepravě vrtulníku v nákladovém prostoru transportního letounu, je nutné provést demontáž několika agregátů a konstrukčních uzlů. „Postup demontáže a uložení demontovaných částí je prováděn v souladu s technologickými kartami, ve kterých je uveden detailní postup a nezbytné materiální zabezpečení,“ vysvětluje zástupce velitele 222. vrtulníkové letky major Dušan Häutler, účastník výcviku. „Mezi hlavní úkony patří demontáž listů vyrovnávacího a nosného rotoru, sejmutí nosných rámů výzbroje, tlumiče vibrací, stabilizátoru, antén a dalších důležitých součástí,“ doplňuje.

Týdenní výcvik se uskutečnil pod vedením hlavního inženýra inženýrské letecké služby náměšťské základny podplukovníka Milana Obra, který se výcviku demontáže účastnil také poprvé. „Tento výcvik je nezbytný z důvodu udržení vysoké odborné způsobilosti technického personálu, která je na ně kladena. Využíváme zkušeností kolegů ze zaniklé přerovské základny, kdy byly vrtulníky připravovány pro transport do Afghánistánu,“ dodává podplukovník Obr.

Náměšťské příslušníky inženýrské letecké služby čeká tento speciální výcvik na podzim tohoto roku ještě jednou. Jeho cílem bude optimalizovat průběh prací, aby došlo k maximálnímu zkrácení doby nezbytné pro opětovné uvedení vrtulníku do provozuschopného stavu, poté co byl přepraven.

Kdy se provádí přeprava vrtulníků transportními letouny

  • V případě přesunů na velké vzdáleností z důvodu šetření „resursů“, neboli snížení odčerpávání provozních hodin a snížení opotřebování strojního a speciálního vybavení.
  • V případě poškození letecké techniky, ať vlivem vady materiálu nebo při poškození v boji, kdy nelze provést opravu - uvést vrtulník do letuschopného stavu v místě poškození.
  • Využívá se jak při přepravě vrtulníků na zahraniční cvičení, tak při přepravě do zahraničních misí. Například v roce 2009 byly tři transportní vrtulníky Mi-171Š přepraveny transportním letounem AN-124 „Ruslan“ do Afghánistánu, kde po dobu dvou let zajišťovaly podporu při přepravě materiálu a osob v rámci mise HELI UNIT.