Ramstein Rover 2013 01
Obrázek x z y
13.9.2013
Kolona koaličních vozidel přepravuje materiál do určené lokality. Několik kilometrů za základnou je transport NATO nečekaně napaden povstaleckým seskupením. Jednotka se dostává pod silnou nepřátelskou palbu. Její velitel se obrací na předsunutého leteckého návodčího neboli „faka“ (FAC – Forward Air Control), aby pro ně vyžádal leteckou podporu. Další ze scénářů aliančního cvičení Ramstein Rover 2013 ve vojenském újezdu Boletice graduje…
Seskupení norských leteckých návodčích začleněné do sestavy pozemní jednotky okamžitě reaguje na krizovou situaci. Za několik minut již přilétá na místo incidentu lehký bitevní letoun Vzdušných sil Armády České republiky L-39ZA. Jeho posádka, kapitán Kamil Bok a nadporučík Petr Zápařka, začínají provádět stanovené procedury. Úvodem se musí přesvědčit, zda se jedná o toho správného „kamaráda“ na zemi. Následuje brífink, kdy „fak“ sděluje pilotům Albatrosu potřebné údaje o cíli, který má být eliminován. Hlavní aktéři pokračují další domluvou. To proto, aby nabyli jistotu o přesné identifikaci nepřátelských pozic a jeho palebných prostředků. Pokyny návodčího vedou stroj do zájmového prostoru. Pilot dostává do sluchátek finální pokyn: „Clear hot“ neboli povoluji ostře! V mžiku vyhodnotí situaci a když je vše tak, jak má být, zahájí útok. „Při první zteči na nepřátelský protiletadlový kanón jsem vypálil padesát nábojů z dvouhlavňového rychlopalného kanónu GŠ-23,“ říká krátce po přistání na letecké základně Sedlec, Vícenice u Náměště nad Oslavou Kamil Bok a upřesňuje, že do zteče „šel“ pod dvacetistupňovým náklonem a rychlostí stroje 550 kilometrů za hodinu.
Cílem druhé zteče bylo stanoviště minometů. Na něj použil raketovou výzbroj, konkrétně dvaatřicet neřízených střel S-5, které vystřelil z raketových bloků UB-16. Přímá letecká podpora (CAS – Close Air Support) byla efektivní a pomohla koaliční pozemní jednotce získat převahu nad protivníkem. Záhy to potvrdil i předsunutý letecký návodčí, když do kokpitu Albatrosu sdělil: „Cíl byl neutralizován. Záměr pozemního velitele byl splněn. Čas dvanáct nula pět.“
I tentokrát prokázali piloti a „fakové“ svoji připravenost. Ke každému zdárnému výsledku však vede hodně složitá cesta. „V jednom okamžiku, řádově ve vteřinách, se vám musí optimálně takzvaně sejít sedm klíčových parametrů, a to správný úhel zteče, rychlost letounu, výška, správně nastavený zaměřovač v kabině, čas, vítr a nastavení zbraňových systémů,“ dodává stroze, ale zcela výstižně zkušený náměšťský pilot lehkého bitevníku L-39ZA.