Provizorní most vydrží i desítky let

„Nejdelší mostní provizorium, které jsme projektovali, měřilo sto osm metrů,“ říká podplukovník Pavel Maňas, vedoucí Katedry ženijních technologií z Univerzity obrany v Brně.

Projekční tým z Katedry ženijních technologií postavil ve spolupráci s geodety z Vojenského geografického a hydrometeorologického úřadu v Dobrušce a vojáky 15. ženijní brigády v Bechyni už desítky mostů po celé republice. Podle Pavla Maňase vydrží tato provizorní přemostění sloužit několik let, výjimečně i celá desetiletí. „Jen se musí pravidelně kontrolovat a udržovat,“ říká.

Může se mostní provizorium postavit na jakémkoliv místě?

V žádném případě neplatí, že most můžete postavit kdekoliv, kde se vám zlíbí. Musí k němu vést příjezdová komunikace v dostatečné šířce a okolo musí být místo pro stavbu. Většinou tak provizorium budujete buď na stejném místě, kde stál původní most, nebo těsně vedle.

Může být mostní provizorium libovolně dlouhé a široké?

Průjezdná šířka je daná, a u každého typu je čtyři metry. Délka je omezená zatížitelností – tedy tím, kolik most unese. Běžně mosty projektujeme na 20 až 40 tun, což je váha naloženého kamionu nebo autobusu. Co se týče samotné délky, nejdelší provizorium, které jsme kdy projektovali, měřilo sto osm metrů. U takových pak most musíme doplnit podpěrami.

Není 20 – 40 tun to příliš málo? Co kdyby bylo potřeba přepravit přes most těžší náklad?

Větší hmotnost není podle našich zkušeností potřeba. Pokud by měl most unést víc, musel by být z kvalitnějšího materiálu a byl by tedy daleko dražší. Navíc tato zatížitelnost platí pro civilní vozidla, pro vojenské účely můžeme most zatížit výrazně více.

Může být součástí provizorního mostu i chodník pro pěší?

Ano a takový most právě připravujeme v Chrastavě, kde přes něj budou chodit děti do školy. Pěší část vznikne tím, že se ze čtyřmetrové průjezdné šířky jeden metr ubere a upraví pro pěší. Část pro vozidla je pak užší, má pouze tři metry.

Kolik typů provizorních mostů existuje?

Máme na výběr ze dvou. První je jednodušší a dá se postavit za jeden den. Ten druhý je složitější a nabízí víc možností, jak ho postavit. Oba tvoří tři metry dlouhé části, které se  skládají za sebe a vysouvají přes řeku na druhý břeh.

Jak dlouho mostní provizorium vydrží sloužit?

Ačkoliv projektujeme na dva roky – což je limit pro mostní provizoria – teoreticky může stát i desítky let. Most se ale musí pravidelně kontrolovat a udržovat. A to není zadarmo.

Při stavbě spolupracujete s geodety v Dobrušce a vojáky z bechyňské ženijní brigády. Co má každý z vás na starosti?

Geodeti mají na starosti zaměření terénu na jehož základě pak my zpracujeme projektovou dokumentaci mostního provizoria. Ta obsahuje doporučení, jak má být připravené místo, kde se bude stavět, nákresy, jak bude most zasazený do terénu, a také postup při stavbě. Ten je vlastně pořád stejný, bez ohledu na typ a délku, most se umístí na dráhu a postupně se vysouvá přes řeku na druhý břeh.

Jaká je úloha vojáků z 15. ženijní brigády?

Na nich je to nejtěžší - ti most nejprve vyzvednou ze skladů Státních hmotných rezerv a pak ho podle našeho projektu postaví. Starost o most pak přechází na správce komunikace, což může být obec nebo správa silnic.

Jaký je postup příslušných orgánů předtím než most vznikne?

Starosta obce cestou svého krizového štábu požádá Ústřední krizový štáb o výstavbu náhradního přemostění. Ten požadavek zaregistruje a odtud žádost zamíří zpět – až k vojákům 15. ženijní brigády v Bechyni. Na místo je pak vyslána průzkumná skupina a geodeti z Dobrušky. Po zpracování projektu se posílá požadavek do Skladů státních hmotných rezerv, odkud si stavební odřad ženijní brigády most vyzvedne. Velitel stavby se pak s projektem seznámí, se správcem komunikace se domluví příprava staveniště, most se postaví, udělá se zatěžkávací zkouška a prohlídka před uvedením do provozu, a nakonec se most předá správci do užívání. Celý proces trvá řádově dny a doba se zkracuje či prodlužuje podle náročnosti projektu a stavby a také podle rozhodnutí krajských krizových štábů, které určují prioritní místa pro výstavbu.

Foto: Věroslav Kaplan, Univerzita obrany Brno a www.ctyrkoly.cz