Prověřování systému pasivní ochrany letounů CASA C-295M je v závěrečné fázi

Autor: Pavel Lang

"Missile, missile," ozve se rázem kapitánovi transportního letounu CASA C-295M ve sluchátkách. Systém pasivní ochrany DAS tak začal detekovat, respektive reagovat na ohrožení raketou. Naštěstí se tomu tak neděje za letu v nebezpečné oblasti, nýbrž ve vzdušném prostoru mezi Kolínem a Pardubicemi při opakovaných vojskových zkouškách.

„Předpokládáme, že zhruba do jednoho měsíce vyhodnotíme výsledky vojskových zkoušek a na jejich základě buď systém pasivní ochrany letounů CASA převezmeme a uhradíme, nebo budeme s dodavatelem dál pokračovat v jednání,“ říká ředitel Národního úřadu pro vyzbrojování ministerstva obrany brigádní generál Pavel Bulant.

Přestože nechce předjímat závěry odborné komise, připouští, že po dvou letech hledání plné funkčnosti systému DAS v něm dosavadní průběh zkoušek vyvolává pocit mírného optimismu. Z následných generálových slov je zřejmé, že snaha představitelů resortu je prioritně zaměřena na zajištění spolehlivého, a tím pádem i bezpečného vybavení těchto dopravních strojů z výzbroje 24. základny dopravního letectva Praha-Kbely. Přitom se nemusí jednat výhradně o nasazení v afghánských misích. „Potenciální ohrožení je celosvětovou záležitostí. Samozřejmě, že v této souvislosti lze uvažovat o nasazení letounů CASA C-295M i v jiných než afghánských operacích,“ konstatuje generál Bulant.

V rámci přípravné fáze a následně v letové části vojskových zkoušek se doposud nalétalo několik desítek letových hodin. „V závěrečné etapě se na testování systému podílejí jak prostředky protiletadlového raketového vojska, tak letouny ze základny taktického letectva. Poté proběhne zevrubné vyhodnocení získaných dat a vypracování závěrečné zprávy. Postupujeme v souladu se zpracovanou metodikou, která má ověřit plnou funkčnost systému DAS,“ upřesňuje kapitán Petr Závorka z kbelské letecké základny a dodává, že pro létající personál 242. transportní a speciální letky jde o standardní lety po plánované trati, při nichž na základě výstražného zobrazení na displeji reagují na možné ohrožení. Ty jsou následujícího druhu: MWS (Missile Warning System), RWR (Radar Warning Receiver) a LWS (Laser Warning System). Pro zajímavost, MWS byl ověřován v loňském roce s použitím klamných cílů na polygonu Donna Nook ve Velké Británii. Simulace proběhly bez závad.

Jedním z pilotů kbelské flotily strojů CASA C-295M, jenž se podílel na vojskových zkouškách, je kapitán Jaroslav Bulíř. „Dnešní let trval zhruba hodinu. Letoun JAS-39 Gripen na nás provedl dvě simulované zteče, přičemž obě se zobrazily na obrazovce systému pasivní ochrany DAS.“ Při následující prověrce působily na casu, a to současně a z různých směrů, jak gripen, tak podzvukový bitevník L-159 ALCA. Funkčnost reálných uživatelských schopností pořizované techniky bude vyhodnocena v nejbližších dnech.