Velitel simulovaného zásahu koordinuje příjezd jednotky
Obrázek x z y
30.3.2012
Práce vojenského hasiče na letecké základně je primárně zaměřena na likvidaci požáru letecké techniky při nouzovém přistání nebo letecké nehodě, vyproštění posádky a cestujících z havarovaného letounu a na jinou manipulaci s leteckou technikou tak, aby byla zajištěna bezpečnost letového provozu.
Jelikož může být Vojenská hasičská jednotka na letišti Náměšť na základě žádosti o výpomoc povolána Krajským operačním střediskem (KOPIS) Hasičského záchranného sboru Kraje Vysočina (HZS) k odstraňování následků mimořádné události vzniklé v civilním prostoru, je nutné, aby se nejen vojenští hasiči, ale také létající personál účastnili pravidelných nácviků záchranných prací v rámci simulovaného zásahu.
Na základě zkušeností z letecké havárie letounu L-39 z 22. základny letectva z prosince roku 2010 na Třebíčsku se Armáda České republiky a Hasičský záchranný sbor Kraje Vysočina dohodly, že zintenzívní spolupráci v oblasti výcviku svých příslušníků. Ve čtvrtek 29. března 2012 se v prostoru letecké základny u Náměště nad Oslavou uskutečnil první součinnostní výcvik příslušníků vojenské hasičské jednotky a příslušníků HZS Kraje Vysočina.
Výcvik byl rozdělen do dvou částí. V rámci teoretické přípravy informovali vojenští hasiči své kolegy o činnosti jednotky při vzniku letecké nehody a poskytli informace týkající se konstrukce letecké techniky, především použité materiály a způsob jejich hašení, a umístění důležitých bezpečnostních prvků jako jsou agregáty elektrické soustavy, palivové nádrže, zdroje možných rizik či postupy při otevření překrytu kabiny pilota. Další část výcviku byla zaměřena na praktickou ukázku vyproštění osob z obou typů letounů provozovaných na 22. základně letectva. Příslušníci HZS měli v prvé řadě možnost si prohlédnout všechny důležité části vrtulníku Mi-24 a letounu L-39, pod dohledem inspektora bezpečnosti létání si vyzkoušeli otevírání překrytu kabiny a nákladového prostoru a seznámili se s umístěním zajišťovadel na sedačce pilota. Důležitou součástí praktické výuky byl postup při manipulaci s leteckou přilbou, kterou měl pilot během vyproštění na hlavě.
Praktické demonstrace vyproštění pilota z L-39 v prostoru oprav letecké techniky se účastnili také starostové měst a obcí kraje, zástupci bezpečnostních složek a další. Hosté byli informováni o hlavních úkolech základny v tomto roce a možnostech spolupráce. Velitel zasahující směny praporčík Radek Borůvka řekl: „Po příjezdu na místo nehody je v první řadě nutné provést průzkum terénu, při kterém se zjišťují podmínky zásahu, například možnosti vzniku požáru, směry jeho šíření, počet osob v letadle, přítomnost nebezpečných látek a jiné okolnosti ovlivňující průběh zásahu. Velitel je první, který v případě nehody s posádkou naváže kontakt, vyhodnotí situaci a rozhodne o tom, kterému členu posádky bude poskytnuto prvotní ošetření dle závažnosti zranění.“
Při praktických nácvicích se zkoušejí různé situace, do kterých se může posádka letadla dostat a podle toho se následně stanovují taktické postupy pro jejich zvládnutí. Spolupráci se složkami Integrovaného záchranného systému ČR chce velení základny dále rozšiřovat začleňováním podobných aktivit do plánu i pro ostatní příslušníky požárních stanic na Třebíčsku.