Ne každé letiště si může dovolit držet schopnost realizace veškerých operací DAR vlastními prostředky, proto je nutná spolupráce mezi jednotlivými letišti
Obrázek x z y
28.6.2017
Zástupci Letištní hasičské jednotky 24. základny dopravního letectva v Praze-Kbelích se v úterý 27. června poprvé zúčastnili operace DAR (Disabled Aircraft Removal) neboli vyprošťování letadel neschopných vlastního pohybu z letištních ploch.
„Schopnost odborného a pokud možno také rychlého odtažení nepohyblivých strojů je velmi důležitá. Každé takovéto letadlo totiž zpravidla výrazně omezuje ostatní letový provoz a v případě kbelského letiště, kde není k dispozici alternativní vzletová a přistávací dráha, může dokonce zneschopnit celé letiště,“ uvedl velitel letištní hasičské jednotky kapitán Kamil Zelený.
Základní pravidla pro operace DAR jsou popsána i v mezinárodních předpisech, kde se mimo jiné uvádí, že každé letiště musí mít zpracovaný plán pro odstraňování nepohyblivých letadel. Ten musí vycházet z vlastností letadel, jejichž provoz lze na daném letišti očekávat. Kromě toho musí být k dispozici seznam vybavení a také personálu vyškoleného pro DAR.
Letiště musí spolupracovat
Ne každé letiště si může dovolit držet schopnost realizace veškerých operací DAR vlastními prostředky, proto je nutná spolupráce mezi jednotlivými letišti. S dvacetičlenným kbelským týmem spolupracoval na „odtažení“ letounu Iljušin 18 téměř stejný počet zástupců Letištního hasičského sboru letiště Václava Havla.
„Ruzyňská hasičská jednotka disponuje nejmodernějším vybavením pro zvedání letadel pomocí nafukovacích nízkotlakých vaků. Každý z těchto vaků má nosnost 43 tun a výšku zdvihu čtyři metry. Mimo to mají také speciální prostředky pro kotvení a tažení letadel a speciální trailer s otočnou nástavbou umožňující manipulovat s letadlem bez příďového podvozku. Pak to jsou například zvedací ráhna s popruhy pro zvedání letadel do hmotnosti 42 tun nebo prostředky na zpevnění terénu a stavbu provizorních cest. Se současným vybavením může DAR tým ruzyňského letištězvednout letadlo do hmotnosti 120 tisíc kilogramů,“ dodal kapitán Kamil Zelený.
Nadměrný náklad
Vlastní cvičení bylo zahájeno telefonátem, kterým byl ohlášen požadavek na vyproštění nepohyblivého letadla z kbelského letiště. Následně byl aktivován tým DAR z ruzyňského letiště se speciální technikou, mezi kterou patří i Recovery Dolly nebo manipulátor Manitou P-15. Vše bylo komplikovanější, neboť se jednalo o přepravu nadrozměrného nákladu až ze Zbirohu. Následně bylo letadlo pomocí uvedené techniky a zvedacích vaků vyproštěno. Cvičení skončilo až návratem jednotek na své základny, což se bylo kvůli potřebě převozu nadrozměrné techniky až v nočních hodinách. Šlo ala zejména o minimalizování zbytečných komplikací v dopravě.
Cvičení tak nejen prověřilo příslušníky zasahujících složek, jejich techniku a koordinaci, ale ukázalo, jak efektivní může být spolupráce mnoha složek, včetně civilních.„Rád bych poděkoval všem zainteresovaným složkám za jejich přístup při cvičení. Jednalo se o unikátní cvičení reagující na situaci, která může za letového provozu nastat. Tímto cvičením došlo k prověření možnosti aktivace skupiny s patřičným vybavením, jeho dopravy na místo nehody a vlastní komunikace a spolupráce mezi jednotlivými složkami. Tímto cvičením se prokázala možnost využití unikátního zařízení napříč celou republikou a napříč všemi resorty či provozovateli letišť," ohodnotil cvičení podplukovník Lubomír Skalička z Agentury logistiky, který měl realizaci na starosti. Podrobnou reportáž si přečtete zde.