Podívejte se na nové fotografie letounů české armády

Autor: Pavel Lang, Foto a video: Jan Kouba

První srpnovou středu se uskutečnila neobyčejná letová mise, jíž bylo fotografování letecké techniky z výzbroje 21. základny taktického letectva. Pořízenou fotodokumentaci využije čáslavský útvar k propagaci nejen v tuzemsku, ale i v zahraničí.

Několikaměsíční příprava tohoto exkluzivního fotografického letu dospěla do finále 6. srpna. Pět minut před patnáctou hodinou vzlétl z ranveje letecké základny Čáslav lehký bitevní letoun L-39ZA Albatros. Záhy za ním odstartovala transportní CASA C-295M z výzbroje kbelské základny dopravního letectva, kterou řídil kapitán Jiří Ulvr. Na její palubě se již nacházeli renomovaní letečtí fotografové. Následovala je dvojice podzvukových bitevníků L-159 ALCA a trojice nadzvukových bojových letounů JAS-39 Gripen.

V řádu minut dosáhla CASA požadovanou tříkilometrovou letovou hladinu a nasadila na stanovený kurs. To už se k ní přiblížily tři typy provozované techniky 21. zTL Čáslav, aby vytvořily společnou sevřenou formaci za dopravním strojem. Focení z otevřené rampy není snadné. Jedním ze specifik tohoto fotografování je proud horkých plynů z motorů C-295M. Letecká technika se tudíž musí „držet“ maximálně na výškové úrovni transportní „kasy“, případně pod ní.

Zhruba po deseti minutách se letová formace změní. Přesněji řečeno, přelétává na bok „kasy“ a formuje se jak stupňovitě vpravo, tak vlevo. Nejblíže je k letounu C-295M stroj L-39ZA s piloty podplukovníkem Antonínem Horčičkou a poručíkem Radkem Žaludem v kokpitu. Vedle nich letí L-159 ALCA a na konci JAS-39 Gripen. Sestava strojů se během letu pohybuje od úrovně fotografů níže, kteří ji fotografují z bočních oken „kasy“.

V dalším scénáři se prezentuje technika tří letek čáslavské základny. Jako první dostává prostor 213. výcviková letka s Albatrosem a dvoumístnou cvičnou verzí neboli spárkou L-159T1 (osádka letounu major Viktor Karmanský a poručík Jan Tvrdík). Po nich zaujímají formaci stroje 212. taktické letky s podzvukovým bitevníkem L-159 ALCA (pilot kapitán Pavel Linhart) a s již výše uvedenou dvoumístnou verzi „alky“.

Finále obstarávají nadzvukové gripeny – v reálu na „sólo“ mašinách nadporučík Robert Stejskal a kapitán Tomáš Merta a ve „spárce“ plukovník Martin Nezbeda a kapitán Milan Nykodym.

Půldruhou hodinu trvající letovou misi hodnotí všichni její aktéři jako velice zdařilou. Za pravdu jim dávají zveřejněné fotografie.

Mise čáslavských pilotů

Autor: Jan Kouba