Vojáci Provozního praporu VeV-VA Vyškov představili návštěvníkům vozidla Iveco, Dingo a Pandur
Obrázek x z y
9.9.2012
Vzdušné síly AČR jako hlavní reprezentant pořádající země odstartovaly průlety letounů JAS-39 Gripen, L-159 ALCA a CASA C-295M v sobotu a v neděli mezinárodní letecký festival CIAF 2012 v Hradci Králové. Hned poté následovaly seskoky instruktorů Záchranné a výsadkové služby z dopravního vrtulníku Mi-171Š a letová ukázka JAS-39 Gripen. Poprvé na akci CIAF vojáci uskutečnili tandemový seskok se zkušeným „tandem pilotem“ nadrotmistrem Jindřichem Gáličkem ze 74. lehkého motorizovaného praporu v Bučovicích. Na svém kontě má více než 2 700 seskoků, z toho téměř 300 tandemových.
„Zapojení Armády České republiky je symbolickým poděkováním všech vojenských profesionálů za podporu a zájem veřejnosti“, uvedl náčelník Generálního štábu AČR generálporučík Petr Pavel při zahajovacím ceremoniálu.
Všem příslušníkům Armády České republiky požehnal kardinál Dominik Duka: „Děkuji české armádě, že nezapomíná na královehradecké letiště, na jeho tradici a slávu. Přeji všem příslušníkům Armády České republiky větší přízeň společnosti, zákonodárného sboru i ministerstva financí.“
Letecký den v Hradci Králové je již tradiční příležitostí předvést veřejnosti práci našich specialistů, kteří se denně připravují na výkon svých profesí. Vojenské letectví má svou tradici i dobré jméno. Nám se daří prestiž českých pilotů udržet,“ řekl na adresu českých pilotů velitel Vzdušných sil AČR brigádní generál Jiří Verner.
Vojáci České republiky se na CIAFu podílejí nejen letovými ukázkami, ale k jejich práci patří i zabezpečení technického zázemí a další oblasti. Koordinaci letových ukázek s civilním řízením letového provozu měl na starosti kapitán Zdeněk Navrátil z Velitelství společných sil v Olomouci. „I přes vysoký standart poskytovaných letových provozních služeb hradeckou věží je přítomnost vojenského specialisty nezbytná. Specifika vojenského provozu jsou natolik odlišná od civilních, že bez blízké spolupráce by nebylo provedení tak komplikované akce vůbec možné,“ řekl ke své odbornosti.
Zpestřením letového programu byl i program doprovodný, zejména statické ukázky. Armáda České republiky v Hradci představila pozemní techniku zastoupenou ze zahraničních operací vozidly Dingo, Iveco a kolovým obrněným transportérem Pandur. Tito vojáci přijeli z Provozního praporu Velitelství výcviku – Vojenské akademie Vyškov. V pestré nabídce nechybělo technické vybavení 25. protiletadlové raketové brigády ze Strakonic či vozidlo Land Rover Defender 130 military – Armoured 4 Kajman s vojáky 43. výsadkového mechanizovaného praporu s Chrudimi.
Pro posluchače Českého rozhlasu popisoval svou profesní cestu k letounu JAS-39 Gripen i zkušenost z pilotování kapitán Michal Daněk z 21. základny taktického letectva v Čáslavi. I to návštěvníky a posluchače zajímá. „V kokpitu stíhačky se musíme při letu vyrovnat s vysokými násobky přetížení, krev je prakticky devětkrát těžší. Zapojujeme svalstvo, zatínáme lýtkové, stehenní a břišní svaly. Negativní přetížení tahá pilota ven ze sedačky, kdy visí v pásech. Naopak pozitivní jej tlačí do sedačky zpět,“ popisuje realitu pilotování kapitán Daněk. Na tomto typu letounu má od roku 2005 nalétáno bezmála 1000 hodin. „Je to spolehlivý stroj, důkazem jsou odlétané letové hodiny, během nichž se nastalo nic závažného,“ dodal.
O své práci s námi hovořil i nadporučík Pavel Linhart z 212. taktické letky v Čáslavi. Pro diváky komentoval ukázku kolegy nadporučíka Pavla Švece, pilota letounu L-159 ALCA. „Mezinárodní přehlídka CIAF je pro nás příležitostí ukázat veřejnosti schopnosti pilotů vzdušných sil. I piloti tohoto typu letounu zažívají silné kladné a záporné přetížení. Letová ukázka display pilota trvá 10 minut a pilot se musí maximálně koncentrovat na precizní techniku pilotáže. Sestava v plném rozsahu se všemi prvky se odehrává ve výšce 100 – 1500 m nad úrovní letiště při rychlostech 0 – 700 km/h.“
Pro spoustu kluků i dospělých je snem stát se pilotem. My máme to štěstí, že se nám tento sen splnil …, “ říká na závěr.