Piloti gripenů cvičili nad Krkonošemi

Autor: npor. Tomáš Maruščák

Před několika dny proběhlo ve vzdušném prostoru nad Krkonošemi již druhé cvičení doplňování paliva za letu, kterého se zúčastnili piloti 211. taktické letky 21. základny taktického letectva Čáslav – piloti nadzvukových letounů JAS-39 Gripen. Na otázky, co všechno takové cvičení obnáší, odpovídal kapitán Petr Dřevecký.

Kolik pilotů a letecké techniky se cvičení zúčastnilo?

Do cvičení se zapojily tři letouny JAS-39 a to ve dvou „oknech“, dopoledním, v čase 12:30-13:00, a odpoledním, v 15:30-16:00. Během každého okna došlo průměrně k pěti spojením, z toho jedno bylo „WET“, kdy každý letoun natankoval 500 liber (přibližně 227 kg) paliva. Piloti si procvičili procedury a zároveň si prodloužili podmínky v tankování za letu.

S jakým tankerem toto cvičení probíhalo?

Tanker byl poskytnut francouzskými vzdušnými silami a jednalo se o KC-135 FR. Využití tankeru bylo zabezpečeno z programu ATARES a jednalo se o Multi-users sortie, což znamená, že tanker byl využit více státy, v tomto případě Českou republikou a Polskem. O náklady jsme se tak s našimi sousedy podělili.

Budou se tankování za letu učit všichni příslušníci „gripenové“ letky?

Ano, postupně výcvikem projdou všichni naši piloti nadzvukových letounů. Momentálně máme již instruktory výcviku, piloty plně vycvičené a některé piloty ve výcviku.

Kde všude se již konala obdobná cvičení, kterých jste se zúčastnili?

Výcvik tankování za letu pilotů nadzvukových stíhacích letounů JAS-39 Gripen odstartoval v únoru 2012 ve Švédsku. Kurzu jsem se zúčastnil společně s kolegou majorem Jaroslavem Tomaňou. Měsíc na to jsme se zapojili do cvičení Lion Effort, opět ve vzdušném prostoru Švédska, kde jsme během mise tankovali za letu. Z dalších mohu vyjmenovat cvičení s národní gardou USA, kterého se zúčastnila většina pilotů naší letky, poněvadž se jednalo o nácvik pohybu kolem tankeru. V září 2012 proběhla ukázka pro diváky v rámci Dnů NATO v Ostravě, v říjnu 2012 jsme v průběhu cvičení Baltic Eye tankovali ve vzdušném prostoru Estonska. Tankerem byl stejný typ letounu jako při cvičení minulý týden, tedy KC-135, ovšem poskytnut byl letectvem Spojených států amerických.

V dubnu letošního roku se uskutečnil týdenní výcvik pilotů, poprvé nad územím České republiky. Spolu s majorem Tomaňou jsme pod dohledem švédských instruktorů získali kvalifikaci instruktora tankování za letu. Další piloti se stali plně vycvičenými a někteří výcvik započali. V tomto případě poskytlo tanker německé letectvo – A310 MRTT. Dále jsme v letošním roce ještě stihli dvě cvičení ve Francii, kde nám palivo doplňoval taktéž tanker KC-135 FR.

Co činí tankování za letu náročným?

Z důvodu umístění nástavce pro tankování vlevo na úrovni pilota je nutné provádět přesné přiblížení, aby nedošlo k poškození kabiny nebo jiných částí letounu. Celá akce probíhá v rychlosti přes 500 km/h. V kontaktní poloze se hrana koše nachází přibližně 20 centimetrů od kabiny. Je třeba brát na zřetel turbulenci, která může zkomplikovat samotné napojení.

Jaký byl váš nejdelší let?

Bylo to jedno ze dvou letošních cvičení nad Francií, v prostoru Simone, přibližně 100 kilometrů jižně od Paříže. Doba mého letu trvala tři a půl hodiny.

V čem je přínos tankování za letu?

V dnešní době, kdy mise trvají více jak dvě hodiny, je tato schopnost vyžadována. Zvyšuje se nejen doba působení letounu ve vzduchu, ale i efektivnost jeho použití. V průběhu Libyjské kampaně trvaly lety švédských JAS-39 Gripen 4 až 6 hodin.