Palubní střelci: Jen 5 vteřin na rozpoznání a zaměření cíle

Autor: Olga Haladová

Příslušníci 23. základny vrtulníkového letectva Přerov se minulý týden připravovali ve vojenském výcvikovém prostoru Boletice na své budoucí působení v misi ISAF – HELI UNIT.

Piloti a palubní technici, kteří budou součástí 3. kontingentu AČR, absolvovali minulý týden v Boleticích další výcvik střeleb. „Dnes šlo konkrétně o nácvik střelby z pistole a střelbu ze samopalů krátkou dávkou na padající figury,“ vysvětluje velitel 3. vrtulníkové jednotky, jehož jméno z bezpečnostních důvodů neuvádíme.

I přesto, že hlavním úkolem vrtulníkové jednotky umístěné na základně Šarana v afghánské provincii Paktika je v prvé řadě přeprava osob a materiálu na modernizovaných vrtulnících Mi-171Š, musejí i oni zvládnout to, co běžný voják na zemi. Tedy umět přežít v prostředí, kde se bojuje.

Pokud bude jejich vrtulník poškozen, sestřelen nebo bude muset z jiných důvodů vynuceně přistát mimo plánované místo, musejí vojáci umět poskytnout první pomoc kolegovi i sobě, umět střílet tak, že budou schopni zasáhnout nepřítele, i když jsou sami zranění, být psychicky odolní vůči stresu, fyzicky odolní vůči strádání a mnoho dalšího.

„Příprava na nasazení v Afghánistánu začala už vloni, kdy vojáci absolvovali ve Vyškově výcvik bojových drilů a střeleb. Ty si zanedlouho znovu zopakují v rámci kombinovaného výcviku opět ve zdejším výcvikovém prostoru,“ vypočítává velitel a dodává: „Stejně nabitý program mají také palubní střelci. Ti ještě před odletem do Afghánistánu absolvují několik střeleb z vrtulníků ve výcvikových prostorech Boletice a Libavá. Letecká příprava 3. vrtulníkové jednotky vyvrcholí cvičením AZOR 2010 ve Španělsku, které je zaměřené na létání ve vysokohorských a pouštních podmínkách.“

Palubní střelci, kteří jsou spolu s piloty a techniky členy posádky a jejichž úkolem je obrana vrtulníku, absolvovali v rámci výcviku také střelbu z vrtulníků Mi-171Š a kulometů 7,62 mm PKM. „Rozpoznat cíl je při vzdálenosti přibližně 200 metrů a rychlosti vrtulníku 150 až 180 km/h relativně komplikované i ve dne. Palubní střelec má na nalezení a zaměření cíle při těchto podmínkách zhruba pouhých pět vteřin. V noci je to samozřejmě ještě horší."