letouny L 39 Albatros v hangáru 223. LOLT
Obrázek x z y
3.12.2012
Dvě stě padesát! Tolik milionů korun ušetřila 223. letka oprav letecké techniky v uplynulých třech letech, když ve svojí působnosti provedla na pěti bitevních vrtulnících Mi-24 revize R-I namísto generálních oprav v civilních podnicích.
Úspornost však zdaleka není jediným pozitivem tohoto opravárenského zařízení na 22. základně letectva Sedlec, Vícenice u Náměště nad Oslavou. Jeho potenciál, počínaje předepsanými pracemi v opravnách a konče operačním úkolem technického personálu na kábulském mezinárodním letišti, má obsáhlý a ojedinělý rozměr.
Přestože náměšťská 223. letka oprav letecké techniky (223. lolt) oslavila před pár měsíci teprve čtvrté výročí vzniku, lze již s naprostou jistotou říct, že se jedná o investici, která se zaručeně vyplácí. Výstavba opravárenského zařízení si sice vyžádala nemalé finanční prostředky, avšak prováděná obnova technického resursu i opravy lehkých bitevníků L-39ZA a bitevních vrtulníků Mi-24/35 a letištní provozní techniky šetří výdaje z kapitoly resortu obrany v řádech milionů korun. „Výstavba hangáru údržby letecké techniky a dílen stála 594,4 milionů korun, z nichž NATO zaplatilo 140,2 mil. Kč a Česká republika 454,2 mil. Kč. Kapacitně je hangár předurčen pro osm letadel, přičemž pět stání je pro případné potřeby Aliance a tři stání pro techniku Vzdušných sil Armády ČR,“ upřesňuje velitel 223. lolt podplukovník Alois Matýzka a dodává, že hangár umožňuje údržbu a opravy taktických letounů i vrtulníkové techniky. Stejný počet letadel lze parkovat i na stanovišti údržby před hangárem. Celkové náklady na jeho výstavbu dosáhly 89,2 mil. Kč (z toho NATO 18,2 mil. a ČR 71 mil. Kč).
Tyto částky se do opravárenského zařízení investovaly. Vraťme se však k výše vzpomínané návratnosti vynaložených peněz. Pro tentokrát třemi konkrétními příklady. „Generální oprava jedné ‚čtyřiadvacítky‘ civilní organizací je záležitostí zhruba sedmdesáti milionů korun. My namísto toho provedeme v opravně Mi-24 revizní práce R-I, jejichž náklady lze vyčíslit kolem dvaceti milionů. Na jednom stroji tedy ušetříme přibližně padesát milionů. Za poslední dva roky tak tomu bylo v pěti případech,“ konstatuje velitel letky.
Další profesní benefit souvisí s prodloužením provozní doby, respektive s opravami listů nosného rotoru u vrtulníků. Příslušníci 223. lolt, již jsou držiteli patřičného osvědčení, zvládají provádět výměnu příslušné sekce u poškozeného listu namísto celého elementu. Po tomto výkonu lze i nadále používat celou sadu listů, která by byla jinak vyřazena z provozu. Její cena? Řádově šest milionů korun!
Reportáž z „maxi“ hangáru náměšťské letky oprav letecké techniky si můžete přečíst v lednovém vydání resortního časopisu A report