
letouny L-39ZA Albatros a L-159 Alca
Obrázek x z y
6.5.2014
Formování čáslavské 213. výcvikové letky „generála Aloise Šišky“ začalo loňským říjnovým přeletem lehkých bitevních letounů L-39ZA z náměšťské základny. „De facto jsme začínali na zelené louce,“ vzpomíná na začátky v novém působišti její velitel podplukovník Antonín Horčička.
„Myslet si, že přesunem letecké techniky z Náměště nad Oslavou do Čáslavi mohla automaticky začít naše činnost, by bylo naivní,“ dodává a z prvních kroků se zaměřuje na ty, které se týkají výběru personálu.
„Zejména u příslušníků inženýrsko-letecké služby to byl problém. Většina z těch, kteří sloužili u 222. výcvikové letky, se přeškolila na vrtulníky a zůstala na základně v Náměšti nad Oslavou. Z létajícího personálu, kromě dvou pilotů, kteří v armádě skončili, přešli do Čáslavi všichni,“ konstatuje. Počátek prý nebyl vůbec jednoduchý a s jistými deficity se letka potýká dodnes. K vyšší naplněnosti, a tím i konsolidaci 213. výcvikové letky, nepochybně podle něj přispějí noví profesionálové, kteří zanedlouho nastoupí po ukončení školy.
„I když se letka tvořila z různých kolektivů, problémy to nepřineslo. Z předcházející praxe se známe již osobně. Nemalým benefitem je i to, že sem přišli lidé, kteří tady chtěli sloužit. Hlavně piloti to přijali jako další profesní výzvu ve svojí letecké praxi,“ dodává velitel letky a připomíná, že většina příslušníků letky, jeho osobně nevyjímaje, nastupovala do funkcí po stanovených výběrových řízeních.
Výcviková letka je vyzbrojena devíti lehkými bitevními letouny Aero L-39ZA, které slouží nejen k rozšíření a zkvalitnění základního výcviku pilotů, ale také umožňují rozšířený zbraňový výcvik a použití letounu jako lehkého bitevníku proti pozemním i vzdušným cílům. Není tajemstvím, že v provozu jsou pouze čtyři stroje, zbývajících pět „devětatřicítek“ je uloženo kvůli ukončenému technickému resursu. Letadlový park letky dále tvoří šest dvoumístných cvičných verzí neboli spárek podzvukového bitevníku Aero L-159 ALCA, které byly převzaty od 212. taktické letky Čáslav.
Letové akce 213. výcvikové letky se zpravidla plánují na tři dny v týdnu, a to na úterý, středu a čtvrtek. Jejich intenzitu ovlivňuje počet přistavené letecké techniky. Jistým způsobem do toho „promlouvá“ také propustnost letky oprav letecké techniky, která na nich provádí předepsané práce. „Standardně přistavujeme na letovou akci dva letouny L-39ZA a dvě až tři spárky L-159T1. Proto, abychom efektivně plnili úkoly leteckého výcviku, spolupracujeme s 212. taktickou letkou a organizujeme společné létání. Piloti „stopadesátdevítek“ tak mají k dispozici nejen dvoumístné, ale také sólové stroje. Z druhé letky zpravidla bývá na stojánce pět nebo šest letounů L-159A,“ vysvětluje podplukovník Horčička.
Autor: Jan Kouba