
Naplánování letu, zjištění slabin letounu protivníka a zvolení správné taktiky je klíčem k úspěchu ve vzdušných soubojích
Obrázek x z y
24.5.2016
Tři desítky cvičících a čtyři letouny gripen vyslala čáslavská základna na prestižní mezinárodní cvičení NATO Tiger Meet 2016 do španělské Zaragozy. Jak vypadá jeden den pilota a technika na takovém cvičení?
Piloty letounů JAS-39 Gripen po příjezdu na letiště čeká v ranních hodinách standardní plánování dopoledního letu, během něhož se procvičují vzdušné souboje. Příprava zahrnuje například informace o meteorologických podmínkách nebo stavu dráhy a v tomto ohledu se neliší od přípravy doma v ČR. Odlišné je až plánování typu mise, konzultace o specifikách cizích letadel a jejich rizicích.
„Každý letoun má své silné a slabší stránky, které musíme při vzdušném manévrovém boji využít v náš prospěch," prozrazuje jeden z českých stíhačů a dodává: „Máme svou vlastní taktiku vedení boje a v závislosti na technických specifikacích stroje protivníka vybíráme tu nejvhodnější."
Přednostmi letounu JAS-39 Gripen jsou kromě jeho vysoké manévrovatelnosti také rozměry. „Letoun je v porovnání s ostatními stroji čtvrté generace znatelně menší, protivník nás proto zpravidla zpozoruje později než my jeho. Mezi další přednosti patří výkonný radar, který umožňuje detekci cílů na velkou vzdálenost v kombinaci s rušičem, který dle dosavadních výsledků způsobuje nemalé problémy ostatním letounům," chválí stíhačku zkušený čáslavský pilot.
Příprava stroje před letem trvá dvě hodiny
Než pilot sedne do kokpitu, musí technici letoun připravit. Kontrolují stav antén, překryt kabiny, podvozek, tlak v pneumatikách, množství provozních kapalin, magnetické zátky v motoru, množství hydraulické kapaliny, doplňuje se palivo, upravuje konfigurace letadla (např. počet přídavných nádrží), odjišťuje se sedačka, kontroluje množství kyslíku a stroj se prohlíží i zvenku. Celý tento proces zabere dvě hodiny.
„Musím si být naprosto jistý, že letadlo je funkční a na nic jsem nezapomněl. Kontrolu stvrzuji v deníku letounu svým podpisem," vysvětluje starší technik praporčík Martin Kamenický a dodává, že jeho práce je náročná především na pozornost a pečlivost. Je si přitom vědom, že kromě odpovědnosti za stroj v hodnotě stovek milionů ručí za něco mnohem cennějšího – za život pilota.
Mise může začít
Po poslední a zevrubné prohlídce už nic nebrání předat letoun pilotovi, který nahodí motor a komunikuje s technikem kvůli kontrole funkčnosti všech systémů a motoru. Technik odjistí zbraně a navede stroj na vzletovou dráhu. Během následující hodiny už může přát kolegovi pouze úspěch v soubojích.
„Během jedné letové mise svedeme několik vzdušných soubojů a pak počítáme skóre," usmívá se český pilot. „Dopolední tzv. Shadow waves, tedy mise zaměřené na vzdušné souboje, jsou díky menšímu počtu letadel kratší, letová akce trvá zhruba hodinu. Avšak během této hodiny se dokážeme až čtyřikrát zavázat do vzdušného souboje s letouny oponenta," prozrazuje velitel čáslavského uskupení a pilot gripenu podplukovník Jaroslav Tomaňa. Lety mají především výukový charakter a vždy se dodržuje připravený plán. Domlouvá se ale i ten záložní, to pokud se změní bojová situace a jeden z taktické dvojice je vyhodnocen jako sestřelený.
Přistáním práce pilota ani technika nekončí
Při návratu ze vzduchu je letoun takzvaně chycen technikem a zaparkován na stojánce. „Při pohybu kolem letounu, který má spuštěný motor, musíme být opatrní," vysvětluje praporčík Aleš Nývlt, starší technik letounu. „S pilotem poté diskutujeme, zda nedošlo k nějaké nestandardní situaci nebo k problémům za letu," dodává Nývlt. Mezitím, co technický personál stroj kontroluje, doplňuje palivo a připravuje stíhačku k odpolední letové akci, piloti absolvují základní vyhodnocení. „Zhruba po hodině proběhne hlavní vyhodnocení letu, kdy se konzultuje pohled ostatních účastníků na vzdušný souboj, hodnotí se taktika, kontroluje se bezpečnost a zda nedošlo k porušení stanovených limitů," dokresluje další z pilotů českého gripenu.
Zkušenosti ze vzduchu i ze země
Mezinárodní letecká cvičení, jakým je i NATO Tiger Meet, jsou výjimečná také tím, že se piloti mohou proletět v dvojmístné verzi i jiných typů letounů. „Je to skvělé. Můžeme sledovat, jaké mají technické vybavení a jak se ve vzduchu chovají. Tyto lety nám pomáhají vytvořit si obraz o manévrovacích schopnostech a výkonnosti jiných typů strojů než je JAS-39 Gripen," popisuje český pilot.