Vojáci podávají pomocnou ruku. Mosty spojují břehy ve středních Čechách

Autor: Pavel Lang

Z průzkumů zaměřených na důvěryhodnost Armáda České republiky mít obavy nemusí. Naopak. Statistické údaje ji v očích veřejnosti již dlouhodobě řadí na přední místa. Důvody, proč tomu tak je, nejsou vojenským tajemstvím. Resort obrany totiž dokáže vždycky podat pomocnou ruku, když je potřeba.

Aktuálním úkazem nezištné pomoci vojáků je odstraňování následků v povodněmi postižených oblastech. To se mimojiné týká také škod na dopravní infrastruktuře. Proto byli profesionálové z 15. ženijní brigády, konkrétně ze 151. ženijního praporu Bechyně a 153. ženijního praporu Olomouc, nasazení na výstavbu pěti náhradních přemostění ve Středočeském kraji.

Ve skutečnosti se jedná o mostní provizoria v lokalitách Nový Knín (mostová souprava MS - 24 m), Chlum u Sedlčan (těžká mostová souprava TMS – 15 m), Červený Hrádek (MS – 24 m), Zadní Třebáň (MS – 18 m) a Velké Číčovice (MS -15 m). Pro úplnost je třeba říct, že svým dílem přispívají ke splnění úkolu také vojáci ze 14. brigády logistické podpory z Pardubic, kteří ze soběslavského skladu státních hmotných rezerv přepravují soupravy MS a TMS na místa určení. V týmu jsou také příslušníci katedry ženijních technologií Univerzity obrany v Brně a geografové z Dobrušky.

Základem každého náhradního přemostění je projektová dokumentace. Ačkoliv se již při jejím zpracování potýkali resortní odborníci s nejednou zvláštností, poškozený mostek na kraji rybníka v Chlumu u Sedlčan představoval další unikum. „Jelikož po něm jezdí těžká zemědělská technika rozhodli jsme se pro stavbu těžké mostové soupravy s únosností čtyřiceti tun,“ říká vedoucí projekčního týmu plukovník Pavel Maňas a dodává, že realizace navrženého díla byla poměrně komplikovaná. „Extrémně málo místa bylo příčinou velice stísněných podmínek k práci. To si vyžádalo atypický způsob stavby mostního provizoria. Za standardní situace se mostní díly posouvají po kolejové dráze na protější břeh. Tady to nešlo, a tudíž se stavělo přímo nad poškozenou konstrukcí původního mostu. Jakákoliv manipulace zde byla značně náročná,“ upřesňuje plukovník Maňas z brněnské Univerzity obrany.

Nadporučík Petr König s třiatřiceti příslušníky bechyňského ženijního praporu však potvrdili svoje profesní mistrovství a ve stanoveném termínu mostovou soupravu v Chlumu u Sedlčan postavili. „Získali jsme další cenné zkušenosti a hlavně jsme pomohli místním obyvatelům, kterým tato událost značně komplikovala život v obci. Nerozhodovala naše rychlost, ale preciznost při stavbě,“ konstatuje profesionál ze 151. ženijního praporu a vydává povel k další montáži této velké „stavebnice“. Povel zní:: „Most na vodu suň!“

O pár kilometrů dál, v Červeném Hrádku u Sedlčan, se již velitel stavby nadporučík Petr Skřivánek se svými třiceti kolegy připravuje na předání mostové soupravy uživateli. Nejen zátěžová zkouška, ale i technologie provedených prací splňují předepsané náležitosti. „Už se těšíme na další dvě stavby, a to ve Velkých Číčovicích a v Zadní Třebáni. Určitě to zvládneme v termínu. Přijeďte se přesvědčit,“ říká nadporučík Skřivánek a vydává pokyny k přesunu. 

Podrobnější informace o výstavbě náhradních přemostění ve Středočeském kraji si můžete přečíst v srpnovém čísle resortního časopisu A report.