
Vojáci ze 14. pluku logistické podpory a Agentury logistiky připravují palety s rozloženým mostem k přepravě
Obrázek x z y
13.12.2014
V nočních hodinách v pátek 12. prosince odletěl z pardubického letiště velkokapacitní letoun AN-124 Ruslan, na jehož palubě byla mostová souprava, kterou Česká republika poskytla do Středoafrické republiky formou humanitárního daru.
Celkem 141 kusů palet, na kterých byl most rozložen, o celkové hmotnosti 45 tun, zmizelo díky umu vojáků ze 14. pluku logistické podpory a Agentury logistiky postupně v útrobách velkokapacitního letounu AN-124 Ruslan. Rozložený most měl přes 1700 dílů a kvůli rovnoměrnému rozložení nákladu v letounu se musely některé palety přeskládat. Letoun s českým mostem dorazí do středoafrického Bangui po mezipřistání v Madridu v neděli 14. prosince ráno.
Na konci září požádal velitel mise EU ve Středoafrické republice (EUFOR RCA) generálmajor P. Pontiese Českou republiku o poskytnutí provizorního přemostění formou humanitární pomoci Středoafrické republice. „Most by měl napomoci ke zlepšení životních podmínek obyvatel v hlavním městě Středoafrické republiky Bangui, kde byl během konfliktu zničen původní most přes vodní kanál, který zajišťoval pohyb obyvatel a přepravu nákladů mezi jednotlivými městskými obvody v hlavním městě,“ uvedl zástupce náčelníka Generálního štábu AČR - ředitel Společného operačního centra MO generálmajor Jiří Baloun, který za českou stranu koordinoval přípravné kroky k poskytnutí daru. Existence tohoto mostu je velmi důležitá i pro přísun humanitární pomoci do této oblasti. Česká republika má v Africe své vojáky v Mali, kde působí v rámci výcvikové mise EU, proto také EU oslovila Českou republiku. Přímo ve Středoafrické republice má také tři vojenské pozorovatele OSN.
„Na základě tohoto požadavku se v říjnu uskutečnila koordinační jednání na úrovni expertů ministerstev obrany, dopravy, zahraničních věcí a financí a Správy státních hmotných rezerv, kde byly posouzeny možnosti a upřesněny jednotlivé podmínky, za kterých bude možné celou akci realizovat,“ konstatoval generál Baloun. „Vlastnímu poskytnutí mostu předcházelo technické posouzení přímo v místě příslušníky mise EU s důrazem na to, zda tento typ mostu bude vhodný do této oblasti,“ popisuje generál Baloun detaily unikátní mezinárodní logistické operace, na které se podílí několik států.
Těžkou mostovou soupravu o délce 24 metrů poskytla Správa státních hmotných rezerv ze svého skladu v Soběslavi. Odborníci z Univerzity obrany z Brna pod vedením plukovníka Pavla Maňase, který má zkušenosti z projektování těchto mostů z povodní, zpracovali technickou dokumentaci včetně návrhů řešení přemostění. „Stavba bude probíhat standardním způsobem přes vysouvací dráhu a za pomoci jeřábu. Most bude určen pro vozidla včetně těch nákladních,“ popisuje plukovník Maňas s tím, že by se způsob výstavby neměl lišit od toho v České republice. „Jediné, co může ovlivnit průběh výstavby, je bezpečnostní situace v místě,“ konstatoval. Z České republiky odletí 2. ledna do Středoafrické republiky dva ženijní specialisté z 15. ženijního pluku. Ti budou přímo na místě dohlížet na výstavbu mostu, kterou zajistí italská ženijní jednotka. „Není to pro nás nic nového. V rámci projektování, konstrukce a samotné výstavby s tím máme zkušenosti nejen z výcviku, ale také z povodní,“ uvedl jeden z českých specialistů nadporučík Dalibor Coufal ze 153. ženijního praporu z Olomouce, který bude řídit práci italských ženistů v Bangui. „Práce to bude obdobná jako tady, jen za jiných klimatických podmínek, v jiném prostředí a za jiné bezpečnostní situace,“ dodává nadporučík Coufal.
Darovaný most ponese název připomínající Českou republiku – „Le pont d´Agnès de Bohême“ (Most Anežky České). O jeho výběr se na vyzvání zástupců AČR postarali žáci dvou základních škol a to ze ZŠ Loděnice z okresu Brno-venkov a ze ZŠ Rudolfa Frimla v Trutnově. „Jako jednoznačného vítěze kolektiv pedagogů a zástupců armády vybral název, který vymysleli žáci z loděnické 8. třídy. Anežka Česká byla ochránkyně nemocných, chudých a trpících, snažila se o pokoj bez válek a násilí, zázračně ochránila českou zemi před válkou, tak ji posíláme i do Afriky,“ uvedl ředitel školy Petr Machálek, který ocenil také to, že si žáci mimo jiné zjistili, jakým jazykem se ve Středoafrické republice hovoří a název, který bude na destičce po skončení výstavby připevněn na most, proto rovnou připravili ve francouzštině.
Vlastní přeprava mostu na místo určení je zajištěna velkokapacitním letounem AN-124 Ruslan, který poskytlo Švédsko v rámci svých vyčleněných hodin v programu strategické přepravy SALIS.
Autor: M. Šmidrkal