
Airbus A-319CJ
Obrázek x z y
28.3.2014
V rámci programu MEDEVAC přepravovaly armádní letouny Airbus A-319CJ a CASA C-295M 27. února a 6. března raněné z Ukrajiny. Přinášíme vám exkluzivní informace, které v médiích nezazněly.
Tou první je, že na trase Kyjev – Kbely měl svou „zdravotnickou“ premiéru dopravní letoun CASA C-295M z kbelské 24. základny dopravního letectva, který byl nasazen v plné konfiguraci. Na jeho palubě byla instalována jedna jednotka pro přepravu ležícího pacienta připojeného na lékařské přístroje (PTU – Passenger Transport Unit) a dalších dvanáct lůžek.
Vzdušnou repatriaci provedl také airbus. Přestavba interiéru na verzi se dvěma jednotkami intenzivní péče PTU a dalšími dvěma speciálními lůžky trvala zhruba pět hodin od vydání pokynu z velitelského stanoviště. Příslušníci inženýrsko-letecké služby mají s touto činností již letité zkušenosti, a tudíž dokáží ve stanovených časových normách provést přestavbu letounu Airbus A-319CJ s historickým názvem Generál J. Ocelka DFC a trupovým číslem 3085 do jakékoliv zdravotní verze.
Stav pacienta mohou během letu ovlivnit například hluk, vibrace nebo propady při turbulencích. Roli hrají i změny atmosférického tlaku nebo určité akcelerační mechanismy při vzletu, respektive přistání letounu. Díky špičkové zdravotnické technice na palubě dokáže lékařský a zdravotnický personál vést i v těchto nestandardních podmínkách účinnou léčbu kriticky nemocného. V reálu jsou schopni bezpečně řídit pacientův oběh, dýchání nebo umělý spánek.
Za zmínku stojí i to, že k přepravě mohou být přijímáni pouze oběhově stabilizovaní pacienti, kteří nepotřebují žádnou lékovou podporu. „S nadsázkou to lze přirovnat k ošetřování pacienta na Gerlachovském štítu ve Vysokých Tatrách, protože tlak v kabině odpovídá výšce zhruba dva a půl kilometru,“ říká plukovník Michal Mareček, náčelník Centra letecké záchranné služby.
Letouny vzdušných sil Armády České republiky přepravily v první evakuační misi na palubě A-319CJ sedmnáct raněných a v C-295M deset zraněných. Ve druhém zdravotnickém odsunu bylo do ČR přivezeno dalších jedenáct pacientů s vážnými a převážně střelnými poraněními hlavy, břicha a otevřenými komplikovanými frakturami. Svoji profesionalitu prokázaly desítky vojáků AČR, zejména pak šest lékařů, z toho pět z líňského Centra letecké záchranné služby, a jeden z Ústřední vojenské nemocnice-Vojenské fakultní nemocnice Praha, dále pět příslušníků zdravotnického personálu z CLZS Líně a jedenáct příslušníků posádek letounů z 24. základny dopravního letectva ve Kbelích. Další zainteresovaní profesionálové, včetně příslušníků Vojenské policie, zajišťovali logistickou podporu akce a koordinaci přepravy zraněných Ukrajinců.
Nelze opomenout také nasazení víceúčelového transportního vrtulníku W-3A Sokol (kapitán Petr Šamaj), který v nočních hodinách opakovaně transportoval těžce raněné přímo z kbelské ranveje do střešovické ÚVN.
Na přepravu raněných z Ukrajiny byli nasazeni zejména vojenští záchranáři z Líní, kteří denně zasahují při záchraně lidských životů přímo v terénu. Na CLZS je permanentně připravený lékařský a zdravotnický personál, který má k dispozici odpovídající přístrojové a materiální vybavení. Jejich profesní know-how, postavené na tréninku každodenní praxí, je jedinečné.
Autor: Jan Kouba