Mezinárodní cvičení dopravního letectva prověřuje i českou posádku

Autor: mjr. Magdalena Dvořáková, s přispěním mjr. Michala Javůrka a npor. Jiřího Červeného

Celkem deset členských států NATO se účastní od 15. do 27. června 3. ročníku mezinárodního cvičení dopravního letectva European Air Transport Training (EATT) v bulharském Plovdivu. České vzdušné síly reprezentují příslušníci 24. základny dopravního letectva Kbely s letounem CASA C-295M.

Dvoutýdenní cvičení se poprvé konalo před dvěma lety na španělské letecké základně Zaragoza z iniciativy Evropské obranné agentury (European Defence Agency, EDA). Cvičení je jedinečnou příležitostí pro posádky dopravního letectva členských států NATO vyzkoušet si zavedené standardizované postupy při společném plnění transportních úkolů a rozšířit své zkušenosti o široké spektrum taktických úkolů. Pečlivě připravované mise v sobě zahrnují spojení základních prvků určení transportního letectva, jakými jsou například vzdušné výsadky, přistání a vzlet z nezpevněných ploch, vzdušný průzkum, přes lety ve formacích až po překonávání protivzdušné obrany působící jak pozemními prostředky, tak i stíhacími letouny. Vrcholem cvičení je pak příprava a provedení společné mise COMAO (Composite Air Operation). Cílem cvičení je dosáhnout tak vyšší úrovně interoperability mezi posádkami taktické letecké přepravy a sladění společně přijatých postupů NATO.

Český tým tvoří 17 příslušníků z 24. základny dopravního letectva Kbely, kteří spolu se španělskými kolegy participují s letouny CASA C-295M, dále dva příslušníci 601. skupiny speciálních sil z Prostějova, kteří na cvičení působí jako předsunutí letečtí návodčí v prostorech výsadkových ploch, a jeden zástupce Velitelství vzdušných sil AČR. Další posádky z Belgie, Bulharska, Francie, Itálie, Německa, Nizozemska, Norska a Švédska pak s letouny Hercules C-130, Spartan C-27 a Transall C-160. Roli stíhacího letectva jakožto „protivníka“, ale i naopak podpůrné síly při misích COMAO, zajišťují jednak bulharské letouny MiG 29 z blízké základny Graf Ignatiev, ale také letouny F-16 řeckého vojenského letectva.

„První týden cvičení byl orientován především na základní úkoly v rámci jednotlivých letů, zatímco v druhém týdnu se úsilí rozšířilo o lety v bojových formacích. Zpočátku plnění plánu komplikovalo počasí, Bulharsko sužovaly bouřky a následné záplavy. Byli jsme nuceni dva letové dny přeložit a náš plán přizpůsobit. Po dohodě zástupců všech účastnících se států se nakonec létalo i v sobotu a podařilo se splnit všechny plánované úkoly. Procvičili jsme výsadkové lety, čelili jsme vzdušným i pozemním hrozbám a provedli jsme bojové přiblížení a přistání na nezpevněnou plochu pro účely rychlého dozásobení,“ komentuje první týden cvičení major Michal Javůrek, starší národní představitel české delegace na cvičení.

Vedle sladění jednotných postupů posádek letounů za letu, je cvičení velmi přínosné také pro pozemní personál, který si vyzkouší na cizím letišti nejen vypravit a přijmout po letu vlastní letoun, ale také cizí v rámci programu spolupráce technického personálu. Tyto zkušenosti jsou nezbytné pro případ nasazení do zahraničních operací. „Cross-servicing je nutnou součástí výcviku pozemního personálu v rámci působení v podmínkách NATO. Během cvičení mám jedinečnou možnost nabýt zkušenosti s obsluhou a údržbou letadel jiných armád NATO a zemí EU a vyzkoušet si spolupráci uvnitř mnohonárodního týmu v anglicky mluvícím prostředí. Zvyšuje to naši kvalifikaci pro působení v zahraničních operacích,“ uvádí nadrotmistr Pavel Kotera, příslušník technického personálu a člen cross-service teamu.

V tomto týdnu se cvičící státy také střídají v řízení letových akcí. Určený „Air Boss“ vyčleněný z řad velitelů jednotlivých národních uskupení musí dobře znát nejen společně přijaté postupy, ale také terminologii a předpisy. „Funkci Air Boss jsem si vyzkoušel v pondělí v dopolední směně. Mým úkolem bylo mít přehled o stavu jednotlivých posádek v rámci „mé vlny“, dohlížet na průběh všech fází přípravy a briefingů a případně rozhodovat o provedení letů s ohledem na dekonflikci a problematické vlivy, zejména počasí. Naše posádka byla v pondělí zařazena do odpolední směny, takže jsem měl ve své skupině pouze zahraniční posádky,“ pokračuje v komentáři cvičení major Javůrek.

S blížícím se koncem cvičení se zvyšuje intenzita a komplexnost úkolů pro posádky všech letounů. Vrcholem cvičení budou lety COMAO, kde se všechny dosud procvičované úkoly spojí do jedné komplexní operace za účasti několikanásobné formace dopravních a stíhacích letounů.